ရခိုင္ျမတ္သည္ မင္းထီးဘုရင္လက္ထက္ (ေအဒီ-၁၂၈၃) ျမန္မာသက့ရာဇ္ (၆၄၅) တြင္ ထင္းရွားေသာ
ရဟန္းပညာရွိတစ္ဦး ျဖစ္သည္၊ သက့ရာဇ္ (၆၈၈) ခုႏွစ္တြင္ မင္းလ်င္ေစာသည္ မစၦဂီရိသရက္ၿမိဳ႕ကိုတၫ္၍
ေနသည္၊ သက္လူမ်ိဳးတို႔ အုပ္စိုးေသာေၾကာင့္ သက္မင္းလ်င္ေစာဟု တြင္သည္၊ ၎တြင္ ေစာစုံ၊ ေစာျဖဴ၊
ေစာတူဟူ၊ သားေတာ္သုံးပါးရွိသည္။ သက္တို႔သည္ အင္အားေကာင္းလာ ေသာအခါ ရခိုင္႐ိုးမေတာင္စဥ္
ေတာင္တန္းရွိေက်း႐ြာမ်ားကို သြားေရာက္တိုက္ခိုက္ေလရာ ရခ္ိုင္ဘုရင္မင္းထီးသည္ အမတ္ႀကီးရာဇစည္သူသႀကၤန္ကို ေစလႊတ္၍ သရက္ၿမဳိ႕ကို သိမ္းခိုင္းသည္။
သက့ရာဇ္ (၆၉၅)ခုတြင္ အမတ္ႀကီးသည္ စစ္သည္ဗ္ိုလ္ပါအမ်ားႏွင့္ ရခိုင္႐ိုးမကိုေက်ာ္ျဖတ္၍ သက္မင္း
လ်င္ေစာအား သားေတာ္သမီးေတာ္။ မိဖုရား ေမာင္းမႏွင့္တကြ ရခိုင္သို႔ေခၚေဆာင္ခဲ့ေလသည္။ ရခ္ိုင္ဘုရင္မင္းထီးသည္လည္း သက္မင္းလ်င္ေစာအား ေကာင္းစြာ ခ်ီးျမႇင့္ေျမႇာက္စားထားသည္ ထိုအခါ မင္းလ်င္ေစာသည္ သူ၏သားေတာ္မ်ားအား ပိဋကတ္ေဗဒင္အရာ ကၽြမ္းက်င္တတ္ေျမာက္ေသာ ရခိုင္သူျမတ္ ‘ဆရာေတာ္ထံ' အပ္ႏွံ သင္ၾကားေစေလသည္။
မင္းသုံးပါးလုံးလည္း ပိဋိကတ္၊ ေဗဒင္ သင္တတ္ေလလ်င္ ဆရာသူျမတ္သည္ ဤသို႔အိပ္မက္ျမင္မက္
သည္။ ေနာင္ေတာ္ႀကီးေစာစုံသည္ စမုန္ျမစ္ေရကို ေသာက္ကုန္သည္ဟုမက္သည္။ ညီလတ္ေစာျဖဴသည္ ဖိုးဦးေမာ္ေရကိုလည္းေကာင္း၊ ညီေတာ္အငယ္ေစာတူသည္ အဝျမတ္ေရကို ေသာကႈ္ကုန္သည္ဟုလည္းေကာင္းျမင္မက္သည္။ ဆရာသူျမတ္လည္း မင္းသုံးပါးကိုေခၚ၍ အေမာင္တို႔ စစ္ကိုင္း ပင္းယသို႔သြား၍ေနၾကေလ၊မင္းခ်ည္းျဖစ္ၾကလိမ့္ဟုမိန္႔သည္။ ညီေနာင္သုံးပါးတို႔လည္း သကၠရာဇ္ (၇၀၅)ခုတြင္ အေရွ႕ျပည္သို႔သြားၾကေလသည္။ စစ္ကိုင္းပင္းယသို႔ေရာက္လ်င္ ေစာစုံသည္ ျမင္းစိုင္းၿမိဳ႕ကို စားရ၏။ ေစာျဖဴသည္ျပည္ၿမိဳ႕ကိုစားရသည္။ ေစာတူသည္ အျမင့္ၿမိဳ႕ကို တရဖ်ားေစာကဲအမည့္ျဖင့္ စားရသည္။ ေနာင္အခါ အျမင့္စား တရဖ်ားေစာကဲသည္ အင္းဈၿမဳိ႕တြင္ ‘မင္းႀကီးစြာ ေစာကဲ'အမည္ျဖင့္ မင္းျဖစ္ေလသည္။ မင္းျဖစ္တစ္ဆယ့္ ေျခာက္ႏွစ္ၾကာျမင့္ေသာအခါ မင္းႀကီးသည္ မိမိငယ္ဆရာ ရခိုင္သူျမတ္အား သတိရ၍ေနျပည္ေတာ္သို႔ပင့္ေဆာင္ကာ‘မဟာသဃၤရာဇာ' ဟူေသာ ဘြဲ႔တံဆိပ္ ကပ္လႉပူေဇာ္ၿပီး ကိုးကြယ္ေတာ္မူသည္။
ထိုမဟာသဃၤရာဇာ တံဆိပ္နာမံကို ခံယူေတာ္သူေသာ ရခိုင္သူျမတ္သည္ မင္းသုံးပါးကိုေစာေပပို႔ခ်စဥ္အ
ခါက ေလာကသာရပ်ိဳ႕ကို စီကုံးကာမင္းသားတို႔အား သင္းၾကားေပးေလသည္။ (မင္းသုဝဏ္၊ ေလာက္သာရပ်ဳိ႕ အေျဖအဘိဓာန္၊ စာ -ဆ။ ၁၃၁၇၊)
ေလာကသာရပ်ိဳ႕မွာ အမ်ိဳးေလးပါးကိုဆုံးမေသာ အခန္းမ်ားပါရွိ၍ ငယ္႐ြယ္သူမ်ားအား ဗလငါးတန္ ျပည့္၀
ေစေရးအတြက္ ဆိုဆုံးမရန္လြန္စြာ အဖိုးတန္ေပသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ေက်ာင္းသင္ဘာ သာရပ္အျဖစ္ ျပ႒ာန္းခြင့္ျပဳထားရာ ေပါေပါမ်ားမ်ား ေတြ႔ရႈအထူးေဖာ္ျဖရန္ လိုမည္မဟုတ္ေပ။
ယခုေဖာ္ျပလိုေသာ ေလာကသာရပ်ိဳ႕မွာ ရခိုင္ျပည္ေျမာက္ပိုင္း သြားလာေရးခက္ခဲ့ေသာ ေဒသမ်ားတြင္
အစဥ္အဆက္ႏွစ္ ပရိေစၦဒၾကာျမင့္စြာ သိမ္းဆည္းခဲ့လာၾကေသာ ေပပရပိုက္မ်ားတြင္ မွတ္တမ္းတငာ္ထးသည့္ေလာကသာရပ်ိဳ႕ပင္ျဖစ္သည္။ ေရွး႐ိုးရခိုင္စဥ္ဆက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတြင္ သင္အံခဲ့ရေသာ ပ်ိဳ႕ကဗ်ာျဖစ္သည္။ ရခိုင္ေက်ာက္စာအေရးအသား ဒဂၤါးစာအေရးအသားျဖစ္ေသာ ရကၡဝဏၰရာျဖင့္ ေရးသားထား
သည္၊ “ပရပုတ္” ဟုေခၚဆိုသည့္ ဤစာမူကို ၄င္းလက္သုံးစာမူျဖစ္သည္ဟု ပိုင္ရွင္ေက်ာင္းဒကာႀကီးက ဆို
သည္၊ “ေလာကသာရဖ်ား”ဟုအဖုံးတြင္ေရသားထားသည္၊ “က” အခ်ပ္ေပ်ာက္ဆုံးေႏႈ “ကာ”မွ “ကဲ”
အားလုံး (၁၃) မ်က္ႏွာပါရွိသည္။ အဖုံးတြင္ပါရွိသည့္ “ေလာကသာရအဖ်ားဟုဆိုသည္ ” မွာ ေလာကသာရ
“ပထမပိုင္းအဆုံး” ကို ဆိုလိဟန္တူပါသည္။ ရခိုင္ေရွ႕ေဟာင္းက်မ္းတို႔တြင္ ပထမပိုင္းစာအစကို
“အရင္း”ဟု ေခၚ၍ အဆုံးကို “အဖ်ား” ဟုေခၚသည္၊ အမ်ိဳးေလးပါးကို ဆုံးမေသာ အခန္းေလးပါး
သာပါရွိသည္၊ ေဝါဟာရ မ်ားစီးစစ္ေလ့လာျခင္း မျပဳရေသးပါ။ “က" အခ်ပ္တြင္ “ၾကားပိမ့္သူျမတ္” အစ
ခ်ီအပိုဒ္ႏွင့္ “အသက္ရွည္စြာ” အစအပိုဒ္တို႔ေပ်ာက္ဆုံးေနပါသည္။ ဒုတိယအပိုဒ္မွ အဆုံးစာေၾကာင္း တစ္
ေၾကာင္း “ကာ” ခ်ပ္ထိပ္တြင္ ေတြ႔ရသည္။ ေနာင္အလ်ဥ္းသင့္က ေဖၚျပပါမည္။
ဝန္ခံခ်က္။ ။ ရခိုင္စာဆိုေတာ္မ်ား - ထြန္းေရႊခိုင္ (မဟာဝိဇၨာ) စာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။
0 comments:
Post a Comment
မွတ္ခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပရန္ ခဏေလးေစာင့္ၾကပါ။