ေဝသာလီေခတ္ မကိုဋ္ေဆာင္း ဆင္းတုေတာ္မ်ား

ေဒါက္တာေစာထြန္းေအာင္

ရခိုင္ေဝသာလီေခတ္ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္မႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္တြင္းျပည္ပႏွစ္မ်ိဳးစလုံးမွ သုေတသီပညာရွင္ အဆင့္ရွိသူမ်ားမွသည္ ဝါသနာရွင္အဆင့္ရွိသူမ်ားအထိ မိမိတတ္ႏိုင္သည့္ဘက္မွ ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကေလသည္။ ထိုသူတို႔၏ေလ့လာမႈမ်ားမွ အယူအဆအမ်ိဳးမ်ိဳးကို သူ႕႐ႈေထာင့္ႏွင့္ သူတင္ျပခဲ့ၾက၏။

ေလ့လာသူမ်ားတြင္ ျပည္ပမွ ပါဝင္သကဲ့သို႔ ျပည္တြင္းမွလည္း ေဒသခံမ်ားႏွင့္ ေဒသခံမဟုတ္သူမ်ားဟူ၍ကြဲျပားစြာပါဝင္ၾကေလသည္။ ေလ့လာေဖာ္ထုတ္သူမ်ားသည္ ေက်ာက္စာမ်ားႏွင္ အျခား႐ုပ္ဝတၳဳပစၥည္းမ်ား(႐ုပ္ပြားတု၊ ဒဂၤါး၊ ဆီမီးခြက္၊ ေခါင္းေလာင္း စသည္...)ကို အရင္းခံၾကေလသည္။ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာေလ့လာသူမ်ားသည္ အဆိုပါ႐ုပ္ဝတၳဳပစၥည္းမ်ားကို အေျခခံ၍ အသီးသီး အသက အသကေသာ အယူအဆမ်ားကို တင္ျပၾက ေလသည္။

အထူးသျဖင့္ ေက်ာက္စာပါအေၾကာင္းအရာမ်ားကိုေလ့လာ၍ ေဝသာလီေခတ္၏ ကိုးကြယ္မႈကိုပုံသဏၭာန္ ေဖာ္ၾကေလသည္။ အဆိုပါ ေက်ာက္စာပါ အခ်က္အလက္မ်ားကို တစ္ဖက္မွ အျခား႐ုပ္ဝတၳဳပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ယွဥ္တြဲ၍ အဓိပၸါယ္ေဖာ္ၾကျပန္ေလသည္။ ေဝသာလီဒဂၤါးမွ အမွတ္အသားမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊႐ုပ္ပြားဆင္းတုအခ်ိဳ႕တို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ အဓိပၸါယ္ေဖာ္ၾကသူမ်ားအဖို႔ အသင့္ေတာ္ဆုံးေသာ အေထာက္အထားမ်ားျဖစ္၍ ေနၾကေပေတာ့သည္။

သို႔ရာတြင္ မိမိတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထုံးစံကို ခေရေစ့တြင္းက် ဂဃနဏသိရွိသူ ေဒသခံပညာရွင္မ်ားအဖို႔ ကား အထက္ေဖာ္ျပပါ ႐ုပ္ဝတၳဳပစၥည္းမ်ားႏွင့္ မိမိ၏သိရွိမႈတို႔ကို ဆက္စပ္လိုက္သည့္အခါတြင္မူ ရရွိသည့္အေျဖသည္ တစ္မ်ိဳးတစ္ဖုံျဖစ္သြားေစႏိုင္ပါသည္။

ေဝသာလီေခတ္ ေက်ာက္စာတစ္ခ်ိဳ႕တို႔တြင္ နန္းတြင္းရွိ ျဗဟၼဏပုဏၰားမ်ား၏ ယုံၾကည္မႈအေငြ႕အသက္ပါဝင္ေနေပသည္။ (အာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာတြင္ပင္ အဆိုပါအေငြ႕အသက္မ်ားကို ေတြ႕ရွိရ၏။) သို႔ေသာ္ ရခိုင္တို႔ထုံးတမ္းစဥ္လာတြင္ နန္းတြင္းရွိ ျဗဟၼဏပုဏၰားမ်ားကို အခါေတာ္ေပး ဟူးရားတတ္မ်ားအျဖစ္ အသုံးျပဳေလ့ရွိျခင္းကိုမူ ေဒသခံပညာရွင္မ်ားသည္သာ ဂ႐ုဓမၼျပဳမိတတ္ၾကေပသည္။

ထို႔အျပင္ ရခိုင္ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈတို႔ကို ေလ့လာလၽွင္ အထက္ေဖာ္ျပပါ အေထာက္အထားမ်ားႏွင့္လည္း ၿပီးျပည့္စုံၿပီဟု မဆိုသာဘဲ ရခိုင္သမိုင္းကိုလည္း တစ္ဖက္တစ္လမ္းမွ ေလ့လာထားရေပမည္။အဆိုပါရခိုင္သမိုင္းလာ ျဖစ္ရပ္မ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္လိုက္မွသာ ေဝသာလီဒဂၤါးပါ အမွတ္အသားမ်ားသည္ေလ့လာသူအခ်ိဳ႕ (အထူးသျဖင့္ ျပည္ပမွ ပညာရွင္မ်ား) ယူဆသကဲ့သို႔မဟုတ္ဘဲ မိမိတို႔၏သီးျခားလကၡဏာအဓိပၸါယ္ေပၚလြင္ခဲ့ရပါသည္။

ဤမွတစ္ဖန္ မကိုဋ္ေဆာင္းဆင္းတုမ်ားႏွင့္ပါ ေျဖရွင္း၍ရႏိုင္သည့္အခ်က္အလက္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ရရွိႏိုင္ပါ သည္။ အမွန္တြင္ အခ်ိဳေသာပညာရွင္မ်ား ယူဆသကဲ့သို႔ ေဝသာလီေခတ္ကိုးကြယ္မႈသည္ မဟာယနကိုးကြယ္မႈကို အေျခမခံပါ။

မကိုဋ္ေဆာင္းဆင္းတုေတာ္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဝိဝါဒကြဲျပားေနသည္မွာ ၾကာၿပီျဖစ္ေလသည္။ (ရခိုင္ေဝသာလီဆင္းတုေတာ္မ်ားကို အၾကမ္းအားျဖင့္ ႐ိုး႐ိုးဗုဒၶဆင္းတုေတာ္မ်ားႏွင့္ မကိုဋ္ေဆာင္းဆင္းတုေတာ္မ်ားဟူ၍ ခြဲျခားႏိုင္ေလသည္။)ဤတြင္ မကိုဋ္ေဆာင္း ဆင္းတုေတာ္မ်ားႏွင့္ အဓိကအယူအဆႏွစ္မ်ိဳး
ရွိေလသည္။

တစ္မ်ိဳးမွာ ေဂါတမဗုဒၶသည္ သာမေဏရဟန္းစစ္စစ္ျဖစ္သည္ဟူေသာ အခ်က္ကို အေျခခံ၍ေနာက္တစ္မ်ိဳး မွာ ေဗာဓိသတၱ႐ုပ္ပြားမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ေလသည္။

ပထမအယူအဆသည္ ဇမၺဴပတိ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္မ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္၍လည္းေကာင္း၊ စၾက၀ေတးမင္းႏွင့္ဆက္စပ္၍ လည္းေကာင္းေပၚေပါက္လာရျခင္းျဖစ္ေလသည္။

ဇမၺဴပတိ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္မ်ားသည္ မကိုဋ္သရဖူ၊ နရတင္း၊ လည္႐ြဲတန္ဆာ၊ လက္ေကာက္လက္က်ပ္၊ေျခနင္း၊ မင္း႐ုပ္သဏၭာန္၊ မင္းဝတ္တန္ဆာမ်ား ဆင္ယင္လ်က္ ထုလုပ္ကိုးကြယ္ၾကေလသည္။ ဤသို႔ေသာမကိုဋ္ေဆာင္း႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္မ်ားကို ေထရဝါဒဧကန္စင္စစ္ ထြန္းကားရာေဒသမ်ားျဖစ္ၾကကုန္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံအထက္ပိုင္းႏွင့္ ေအာက္အရပ္ေဒသမ်ား၊ ရွမ္းျပည္နယ္ စသည္တို႔မွသည္ ထိုင္းႏိုင္ငံတိုင္ေအာင္ အႏွံ႔အျပားေတြ႕ရွိရေလသည္။

တန္ခိုးႀကီးမား၍ မာန္မာနခက္ထန္လွေသာ ဇမၺဴပတိမင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ မင္း၏သဏၭာန္သြန္းလုပ္ထားေသာ ျမတ္စြာဘုရား၏ပုံေတာ္ကို ဇမၺဴပတိ႐ုပ္ပြားဆင္းတုဟု ေခၚေလသည္။

ျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္ ပဥၥာလတိုင္း၌ ဇမၺဴပတိမင္းသည္ မင္းျပဳေလ၏။ ထိုမင္းသည္မာန္မာနခက္ထန္လွသည္ျဖစ္ရကား ျမတ္စြာဘုရား၏ ဥပသကာျဖစ္ေသာ ဗိမၺိသာရမင္းကို မေထမဲ့ျမင္ျပဳ၏။ထိုမွတစ္ပါးလည္း ျမတ္စြာဘုရားမွေစလႊတ္ေသာ သိၾကားမင္းကိုလည္း ေဒါသအမ်က္ေျခာင္းေျခာင္းထြက္လ်က္ဘက္ၿပိဳင္အံတု၏။ ထိုအခါ သိၾကားမင္းသည္ ဇမၺဴပတိမင္းအား ထူးေထြဆန္းျပားေသာ တန္ခိုးအာႏုေဘာ္ျဖင့္ဘုရားရွင္ေရွ႕ေတာ္ေမွာက္သို႔ ေခၚေဆာင္လာေလသည္။ ျမတ္စြာဘုရားလည္း ႀကီးမားဆန္းၾကယ္ေသာ ဗိမာန္ကိုဖန္ဆင္းလ်က္ ထီးျဖဴေဆာင္း၍ ရတနာခုနစ္ပါးတို႔ျဖင့္ ၿပီးေသာ ရာဇပလႅင္ထက္၌ အထူးထူးေသာအေရာင္အဆင္းတို႔ျဖင့္ ေတာက္ပလ်က္ ျဗဟၼာမင္းကဲ့သို႔ ဖန္ဆင္းေနေတာ္မူသည္။ ဤအျခင္းအရာကို ျမင္လတ္ေသာ္ဇဗၼဴပတိမင္းသည္ ပ်တ္ဝပ္က်ိဳးႏြံရွိခိုးျခင္းျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဆုံးမဩဝါဒကို ခံယူေလသည္။

ဤျဖစ္စဥ္ကို အေၾကာင္းျပဳလ်က္ ေႏွာင္းလူတို႔က ျမတ္စြာဘုရား၏ ပုံေတာ္ကိုပင္ မကိုဋ္ေဆာင္း၍မင္းေျမာက္တန္ဆာတို႔ျဖင့္ သြန္းလုပ္ပူေဇာ္ၾကေလသည္။ စၾက၀ေတးမင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ကား ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္၏။

ေဂါတမဗုဒၶသည္ သာမေဏရဟန္းစင္စစ္ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း သဒၶါၾကည္ၫိုသူမ်ားက ဗုဒၶသည္ မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္ျဖစ္ခဲ့သည္ကို မေမ့ႏိုင္ၾက။ ထို႔အျပင္ စၾက၀ေတးမင္း၏ တန္ခိုးအာႏုေဘာ္သည္ စၾက၀ဠာတစ္ခြင္ျပန္႔ႏွံ႔သကဲ့သို႔ ဗုဒၶတရားေတာ္သည္လည္း စၾက၀ဠာတစ္ခြင္လုံး လႊမ္းၿခဳံျပန္႔ႏွံ႔သည္ဟူ၍ စၾက၀ေတးမင္းႏွင့္ဗုဒၶကို ခိုင္းႏႈိင္းၿပီး ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္ကို မကိုဋ္မင္းႏွင့္ မင္းေျမႇာက္တန္ဆာဆင္လ်က္ ထုလုပ္ၾကျခင္းျဖစ္ေလသည္။

ဆက္လက္၍ ေဗဓိသတၱ႐ုပ္ပြားမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာအခ်က္အလက္မ်ားကို ရွင္းလင္းပါမည္။ ေဗာဓိသတၱ႐ုပ္ပြားမ်ိဳးစုံ ရွိသည့္အနက္ မကိုဋ္ေဆာင္း႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္၍ အရိေမတၱယ်၊ မဥၥဴသီရိ၊အဝေလာကီေထရသ ဟူသည့္ ေဗာဓိသတၱသုံးဦးႏွင့္သာ အမ်ားဆုံး သက္ဆိုင္ေလသည္။ ဤသည္တို႔အနက္
အရိေမတၱယ်သည္ ဘဒၵကမၻာ၌ ေဂါတမဗုဒၶေနာက္ ဘုရားအျဖစ္ ျပန္လည္ပြင့္ေတာ္မူမည္ဟု ေထရဝါဒတြင္လည္းေကာင္း၊ မဟာယနတြင္လည္းေကာင္း၊ မွတ္တမ္းတင္ျခင္း ခံရေလသည္။ က်န္ႏွစ္ဦးမွာကား မဟာယနႏွင့္သာ သက္ဆိုင္ေလသည္။

ဤသည္တို႔မွာ မကိုဋ္ေဆာင္း႐ုပ္ပြားဆင္းတုမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေယဘုယ်အယူအဆမ်ားျဖစ္ပါသည္။ထိုမွတစ္ဖန္ေဒသကို လိုက္၍ ပိုမိုတိက်စြာ အတြင္းက်က် နက္နက္႐ႈိင္း႐ႈိင္းသ႐ုပ္သကန္ ခြဲျခားရေသာ္ ရခိုင္တို႔၏ထုံးတမ္းစဥ္လာ "မဟာက်ိန္ဘုရား" ဆင္းတုေတာ္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ မလြဲမေသြတင္ျပရေပေတာ့မည္။ မဟာက်ိန္ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားသည္ ရခိုင္မင္းအဆက္ဆက္ ဘိသိက္ခံစဥ္ "မင္းက်င့္တရားႏွင့္အညီ က်င့္ႀကံအုပ္ခ်ဳပ္ပါမည္"ဟု ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားေရွ႕ေမွာက္၌ က်မ္းသစၥာက်ိန္ဆိုၾကသည့္ ဓေလ့ထုံးစံႏွင့္ ဆက္စပ္လ်က္ ရွိေနေပသည္။

အဆိုပါ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္မ်ားကို ေခတ္ကာလအေလ်ာက္ ဆင္ျမန္းသည့္ မင္းေျမာက္တန္ဆာမ်ားကို အဆိုပါက်မ္းသစၥာက်ိန္ဆိုေသာ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားထံ၌ လႉဒါန္းေလ့ရွိၾကသည္။ သို႔အတြက္ ေဝသာလီေခတ္အပါအဝင္ရခိုင္သမိုင္း၌ ေရွးအထက္ေက်ာ္ကာရီေခတ္အဆက္ဆက္ကပင္ မဟာက်ိန္ဘုရားမ်ား၌ မင္းေျမာက္တန္ဆာမ်ားျဖင့္ သြန္းျပဳေလ့ရွိၾကသည္။ ေဝသာလီေခတ္၌ ေရွးေဟာင္း မကိုဋ္ေဆာင္း႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ဆန္းစစ္လၽွင္ေဆာင္းထားေသာ မကိုဋ္သရဖူမ်ား၏ ပုံစံမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ ဆင္ယင္ထားအပ္ေသာ မင္းေျမႇာက္တန္ဆာအဝတ္အစားမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ လက္ေကာက္ လက္က်ပ္ လည္ဆြဲတန္ဆာမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ ဆင္းတုတစ္ဆူႏွင့္တစ္ဆူ မတူညီဘဲ ကြဲျပားေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရေပသည္။ ဤသည္မွာ ဘိသိက္ခံမင္းတစ္ပါးႏွင့္တစ္ပါး၏ဆင္ယင္မႈအေပၚမူတည္၍ ေပၚေပါက္လာရျခင္းျဖစ္ေပမည္။

ဤမၽွႏွင့္ပင္ ရခိုင္ေဝသာလီရွိ မကိုဋ္ေဆာင္း ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္မ်ား၏ ယထာဘူတက်ေသာ အရင္းခံအေၾကာင္းတရားမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ေျဖရွင္းႏိုင္ေပၿပီ။ တစ္ခုေတာ့ရွိပါသည္။ ဤသို႔ေသာ အေၾကာင္းတရားမ်ားကိုေဖာ္ထုတ္ရန္ ဗုဒၶအႏုပညာခ်ည္းသက္သက္ကို သိရွိ႐ုံမၽွျဖင့္ မၿပီးဘဲ ရခိုင္႐ိုးရာဓေလ့ထုံးတမ္းစဥ္လာမ်ားကိုနားလည္ထားရန္ အထူးအေရးႀကီးလွေပသည္။

တစ္ဆက္တည္းမွာပင္ ေထရဝါဒႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အျခားအေထာက္အထားမ်ားကိုပါ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးရပါမည္။ ေဝသာလီေခတ္တြင္ ေအဒီ ၆ရာစု မတိုင္မီကပင္ ေရးထိုးခဲ့သည့္ "ေယဓမၼာဂါထာ"ပါ ေက်ာက္စာမ်ားအေၾကာင္းကို ထပ္မံ၍ တင္ျပရေပဦးမည္။ အဆိုပါေယဓမၼာဂါထာသည္ ပင္မဗုဒၶဘာသာ၏ အေျခခံသေဘာတရား ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ေထရဝါဒတြင္သာမက မဟာယနႏွင့္ သက္ဆိုင္သည္ဟု ေစာဒကတက္၍ရပါသည္။ေ

ယဓမၼာဂါထာ၏ေနာက္ဆုံးအပိုဒ္တြင္ပါဝင္ေသာ ]]မဟာသာမေဏ}}ဟူေသာ ပုဒ္အရ ျမတ္ဗုဒၶကို ျမတ္ေသာရဟန္းႀကီးဟူ၍ သတ္မွတ္ျခင္းသည္ ေထရဝါဒ၏ အေျခခံသေဘာတရားႏွင့္ တစ္ထပ္တည္း ကိုက္ညီေလသည္။ေနာက္ပိုင္းတြင္မူ အဆိုပါပုဒ္တြင္ အျခားေသာအစားထိုးမႈမ်ားကို ေတြ႕ရွိလာရေလသည္။ (ပုဂံေခတ္ အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္တြင္ ေရးထိုးထားေသာ ေယဓမၼာဂါထာပါေက်ာက္စာမ်ားတြင္ပင္ အဆိုပါပုဒ္ေနရာ၌ ၿဂိအနိ႐ုဒၶေဒ၀ ဟု အစားသြင္းမႈမ်ား ရွိလာေလသည္။)

ေဝသာလီေခတ္ထိုးေက်ာက္စာမ်ားတြင္ကား ဤသို႔ေသာ အစားသြင္းျခင္းမ်ားကို မေတြ႕ရဘဲ"မဟာသာမေဏ"ဟူေသာ ပုဒ္ကိုသာ တစိုက္မတ္မတ္သုံးစြဲခဲ့ေလသည္။

ေနာက္ထပ္ခိုင္မာေသာ အေထာက္အထားတစ္ရပ္ျဖစ္ေသာ အာနႏၵစျႏၵမင္းႀကီး၏ ဖခမည္းေတာ္ဓမၼစျႏၵေရးထိုးခဲ့သည့္ ေစတီတည္ေက်ာက္စာတြင္ သတၱဝါအေပါင္းတို႔သည္ အညစ္အေၾကးသုံးပါးကို ဖယ္ရွားအပ္ကုန္သည္ျဖစ္၍ တဏွာတည္းဟူေသာ လႈိင္းတန္ပိုးတို႔ျဖင့္ ျပင္းထန္စြာ လႈပ္ရွား႐ိုက္ခတ္သည့္ အသံျမည္ဟီးလ်က္ရွိေသာ ဘ၀တည္းဟူေသာ သမုဒၵရာမွ ကမ္းတစ္ဖက္(နိဗၺာန္)သို႔ ခ်မ္းသာစြာ ေရာက္ၾကပါေစသတည္းဟု ေရးထိုးထားေလသည္။

မူလသဂၤါယနာတင္ခဲ့ေသာ ဂိုဏ္း(သို႔မဟုတ္) မေထရ္ႀကီးမ်ား ပါဝင္သည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေသာ သထဝီရဂုဏ္း (တစ္နည္း) ေထရဝါဒဂိုဏ္း၏အယူအဆကား တဏွာအပါအဝင္ျဖစ္ေသာ ကိေလသာတို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းပါမွ ဒုကၡခပ္သိမ္းကင္းၿငိမ္းေသာ၊ ျပဳျပင္စီရင္မႈကင္းေသာ၊ မေဖာက္မျပန္ တည္ၿမဲမွန္ကန္ေသာပရမတ္သစၥာျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳရမည္ဟူ၍ ျဖစ္ေလရာ အထက္က ေစတီတည္ေက်ာက္စာပါအဓိပၸါယ္ႏွင့္တစ္ထပ္တည္းက်၏။

အဆိုပါေစတီတည္ ေက်ာက္စာကို ေအဒီရွစ္ရာစုအစပိုင္းခန္႔တြင္ ေရးထိုးသည္ဟု ခန္႔မွန္းရပါသည္။ထိုအခ်ိန္တြင္ အိႏၵိယ၌ ဗုဒၶဝါဒႏွင့္ ဟိႏၵဴဝါဒတို႔ ေရာေထြးလ်က္တင္ထားေသာ မဟာယန၏ဆင့္ပြားျဖစ္ေသာတႏၲရဝါဒ စတင္ေပၚထြန္းေနၿပီျဖစ္ေလသည္။ ထိုအယူဝါဒသည္ မဟာယန၏နိဗၺာန္အယူအဆတစ္ခုျဖစ္ေသာသုညတာဝါဒ (နိဗၺာန္မည္သည္ သုညျဖစ္သည္။) ဟူေသာခံယူခ်က္ကို အရင္းခံေလသည္။ သုညသာလၽွင္ ပရမတ္ဓာတ္၊ သုညသာလၽွင္ ပရမတၱသစၥာ ျဖစ္၏။

သုညႏွင့္ေလာကသည္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ေထြးေရာယွက္တင္ျဖစ္၏။ တႏၲရဝါဒီတို႔အဖို႔ ေကာင္းမႈ၊မေကာင္းမႈ၊ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္ဟူ၍ ခြဲခြဲျခားျခားမေျပာၾက။ သို႔အတြက္ အေကာင္းႏွင့္အဆိုး ဒြန္တြဲလ်က္ရွိေနတတ္ေသာ ေလာကဓမၼတာေပၚေပါက္လာရ၏။ ထိုအခါ တႏၲရဝါဒီတို႔သည္ တရားသိျမင္သူႏွင္ ကိေလသာကိုတစ္ထပ္တည္းေရာစပ္၏။ သံသရာႏွင့္ နိဗၺာန္ကိုလည္း ေရာစပ္၏။

ဤသည္ပင္လၽွင္ ေထရဝါဒခံယူခ်က္မ်ားႏွင့္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီးဆန္႔က်င္လ်က္ ရွိေနေလေတာ့သည္။ရခိုင္တြင္ ေဝသာလီေခတ္ကပင္ တႏၲရဝါဒအယူအဆမ်ား၊ မဟာယနယုံၾကည္မႈမ်ား မရွိခဲ့ပါေခ်။ ဤအယူအဆႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ အေထာက္အထားမ်ားမွာ ခိုင္လုံမႈ အင္အားနည္းပါးလွ၏။ ႐ုပ္ဝတၳဳပစၥည္းမ်ားအေနႏွင့္မကိုဋ္ေဆာင္း႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို လက္ၫႈိးၫႊန္ျပဖြယ္ရာ ျဖစ္ေနေသာ္လည္း ဤကိစၥကို အထက္တြင္ ရွင္းလင္းခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေလသည္။

အခ်ိဳ႕သူတို႔သည္ ေဝသာလီေခတ္မွ မကိုဋ္ေဆာင္း ႐ုပ္ပြားဆင္းတုမ်ားကို အရိေမတၱယ်႐ုပ္ပြားဆင္းတုမ်ားဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေဝေလာကီေတသရဆင္းတုေတာ္မ်ားဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အခ်ိဳးအစားခြဲျခားၾကသည္။သို႔ေသာ္ ေဝသာလီေခတ္တြင္ပင္ ေထရဝါဒကိုးကြယ္မႈ အေထာက္အထားကလည္း မဟာယနေရာယွက္ေနေၾကာင္း လုံးေထြး၍ ေကာက္ခ်က္ခ်ၾက၏။

မည္သို႔ဆိုေစ၊ မိမိတို႔အစဥ္အလာမပ်က္ ေခတ္အဆက္က က်င့္သုံးခဲ့ၾကသည့္ ႐ိုးရာဓေလ့ထုံးစံမ်ားကိုပါ သတိလက္လြတ္မျဖစ္ေစဘဲ ရွိရင္းစြဲ႐ုပ္ဝတၳဳ အေထာက္အထားမ်ားျဖင့္ ဆက္စပ္သုံးသပ္မွသာ တိက်ေသာအေျဖမွန္ကို ရရွိေပလိမ့္မည္။

ေဒါက္တာေစာထြန္းေအာင္

အကိုးအကား

၁။ ဗုဒၶဘာသာ အႏုပညာနိဒါန္း (တိုက္စိုး)
၂။ ေရွးေဟာင္းသုေတသနၫႊန္ၾကားေရးဝန္၏ ၁၉၅၈-၅၉ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာ
၃။ THe Buddhist Art of Ancient Arakan (U San Tha Aung)
၄။ အာနႏၵစျႏၵရွစ္ရာစုမတိုင္မီ ရခိုင္ေဝသာလီမင္း(ဦးစံသာေအာင္)

ဝန္ခံခ်က္။  ။ က်ိန္းရိပ္ေျမ လက္ေရြးစင္ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္မွ ကူူးယူေဖာ္ျပပါသည္။ 
Share on Google Plus

About Kyauk Phru Net

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

မွတ္ခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပရန္ ခဏေလးေစာင့္ၾကပါ။