MAI ၏ အႀကီးတန္း အမႈေဆာင္ ေဒၚေအးမရသာ ႏွင့္ ေတြ႔ဆံုျခင္း

ဧရာ၀တီ| August 22, 2015 
ေဒၚေအးမရသာ
၁၉၉၃ ခုႏွစ္တြင္ တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ျမန္မာ့ေလေၾကာင္းလိုင္း (MAI) သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေလေၾကာင္း ေလာကတြင္ သက္တမ္းရင့္ ေလေၾကာင္းလိုင္း တခု ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္တြင္ ကေမၻာဇ လုပ္ငန္းစု သည္ ေလေၾကာင္းလိုင္း၏ ရွယ္ရာ ၈၀ရာခိုင္ႏႈန္းကို ဝယ္ယူခဲ့ၿပီး ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလတြင္ MAI လုပ္ငန္း တခုလံုး ကို ပိုင္ဆိုင္ခဲ့သည္။ MAI သည္ ႏိုင္ငံတကာ ခရီးစဥ္မ်ားျဖစ္သည့္ ထို္င္း၊ စင္ကာပူႏွင့္ မေလးရွား သို႔လည္း ေျပးဆြဲ လ်က္ ရွိၿပီး ထပ္မံ၍ တိုးခ်ဲ႕ေျပးဆြဲသြားရန္ ရွိေၾကာင္း သိရသည္။
MAI ၏ အႀကီးတန္း အမႈေဆာင္ ေဒၚေအးမရသာကို ကုမၸဏီ၏ အနာဂတ္ အစီအစဥ္မ်ားႏွင့္ အျခားျပည္တြင္း ေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ားႏွင့္ မည္သို႔ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္သြားမည္ ကို ဧရာဝတီ အဂၤလိပ္ပိုင္းသတင္းေထာက္ ေက်ာ္ဆုမြန္က ေမးျမန္းခဲ့ပါသည္။
ေမး။ ။ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ထိုင္းက အခုဆို ဗီဇာကင္း လြတ္ခြင့္နဲ႔ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ သြားလို႔ရၿပီ။ တျခား အာဆီယံ ႏိုင္ငံေတြ ထဲမွာလည္း စင္ကာပူနဲ႔ ထိုင္း ကလြဲရင္ က်န္တာေတြလည္း ဗီဇာ မလိုေတာ့ဘူး ဆိုေတာ့ ခရီးသြားေတြ ပိုမ်ားလာမယ္ လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ ရပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ ဘယ္ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံေတြက ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြ ျမန္မာႏိုင္ငံ ကို ဝင္လာမယ့္ အလားအလာရွိတယ္ လို႔ ျမင္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ အခုဆို ေဒသတြင္းႏိုင္ငံေတြက ျမန္မာျပည္ကို လာဆြဲေနၿပီ။ ဥပမာ ထိုင္းမွာ ရွိတဲ့ ေလေၾကာင္းလိုင္း ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားက ျမန္မာျပည္ကို ဝင္လာ ေနၿပီေလ။ ဗီယက္နမ္ ေလေၾကာင္းလိုင္းသစ္ ဆိုလည္း ဝင္လာၿပီ။ ဒီေတာ့ ေဒသတြင္းႏိုင္ငံေတြက ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြက ဒီဘက္ကို ဝင္လာေနၿပီ။
ေမး။ ။ ျမန္မာႏိုင္ငံက ခရီးသြားေတြ အမ်ားဆံုး သြားႏိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ဒီဘက္ကို ပိုၿပီး ဝင္လာႏိုင္ေျခရွိတဲ့ ခရီးသြားေတြနဲ႔ ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြကေကာ ဘာေတြျဖစ္မလဲ။
ေျဖ။ ။ ျပည္ပခရီးသြား အမ်ားစုကေတာ့ ထိုင္းႏိုင္ငံ ဘန္ေကာက္ကေန ထရန္စစ္အေနနဲ႔ ဝင္လာၾကတာ မ်ားပါ တယ္။ စီးပြားေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဝင္လာသူ ေတြကလည္း ထိုင္းနဲ႔ စင္ကာပူကေန ဝင္လာၾကတာ မ်ားတာပဲ။ မ်ားေသာ အားျဖင့္ေတာ့ ဒီႏိုင္ငံႏွစ္ခုကေန ဝင္လာတာေတာ့ အမ်ားဆံုးပါပဲ။
ေမး။ ။ ဒီႏွစ္ကုန္ၿပီးတာနဲ႔ အာဆီယံႏိုင္ငံေတြၾကားမွာ လြတ္လပ္ေသာ ေလေၾကာင္းပ်ံသန္းမႈ ေပၚလစီ “Asean open skies policy” က အသက္ဝင္လာ ေတာ့မွာ ဆိုေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းမွာ ရွိတဲ့ ျပည္တြင္း ေလေၾကာင္းလိုင္း ေတြ အေနနဲ႔ ဘယ္လို ျပႆနာေတြ ရင္ဆိုင္ရဖို႔ ရွိလာပါမလဲ။ ဘာေတြ ျပင္ဆင္ထားဖို႔ လိုပါမလဲ။
ေျဖ။ ။ အခုခ်ိန္မွာ ဒီေပၚလစီကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ဖို႔ အခုေျပာေနၾကေပမယ့္ ေနာက္ထပ္ ၂ ႏွစ္ ေလာက္ ေတာ့ အခ်ိန္ရဦးမယ္ ထင္ပါတယ္။ ဒီလို စၿပီး က်င့္သံုးလာၿပီ ဆိုတာနဲ႔ ကိုယ့္ျပည္တြင္းက ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြက ခုကတည္းက ျပင္ဆင္ထားဖို႔ လိုအပ္ေနၿပီ။ အခုဆို ျပည္တြင္းက ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြ ဆိုရင္လည္း ႏိုင္ငံတကာ ေလေၾကာင္း လိုင္းေတြနဲ႔ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈေတြ ႀကံဳေနရၿပီ။ လြယ္ေတာ့ မလြယ္ဘူး။ ဒီဟာ စတာနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ ေလေၾကာင္းလိုင္း အေျမာက္အျမား ဝင္လာမယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ ျပည္တြင္း ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြ ကေတာ့ ေစ်းကြက္ထဲမွာ ေတာ္ေတာ္ေလးကို ၿပိဳင္ဆိုင္မႈ ျပင္းထန္လာလိမ့္မယ္။
အခုေတာင္ MAI အေနနဲ႔ ေတာ္ေတာ္ ၿပိဳင္ဆိုင္ေနရၿပီ။ လိုင္းတိုင္းကလည္း ခုခ်ိန္မွာ ပ႐ိုမိုးရွင္းေတြ အရမ္းလုပ္ေနရ တယ္။ လက္မွတ္ေစ်းေတြ ခ်တာမ်ိဳး၊ ဝန္ေဆာင္မႈကို ပိုျမႇင့္ရတာမ်ိဳးေတြ လုပ္ေနရၿပီ။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံက လူေတြ ဆိုရင္ လည္း လက္မွတ္ေစ်း သက္သက္သာသာနဲ႔ သြားခ်င္ၾကသူေတြ မ်ားတယ္ ေလ။ အခုဆို ေစ်းနည္းတဲ့ ေလေၾကာင္း လိုင္းေတြနဲ႔ အၿပိဳင္ လက္မွတ္ေစ်းေတြ ခ်ေပးေနရတယ္။ အခုဆို ဒီဘတ္ဂ်က္ ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြ ကလည္း ဝန္ေဆာင္မႈေတြကို ပိုေပးေနတယ္။ ေစ်းကြက္ကို အၿပိဳင္အဆိုင္ လုေနၾကတဲ့ အေနအထားမွာ ရွိေနပါတယ္။
ေမး။ ။ အမ္ေအအိုင္ အေနနဲ႔လည္း ဘတ္ဂ်က္ေလေၾကာင္းလိုင္း အသြင္ ပံုစံေျပာင္းဖို႔ေကာ အစီအစဥ္ရွိပါသလား။
ေျဖ။ ။ အဲလိုေတာ့ မရွိေသးပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဝန္ေဆာင္မႈေတြ ကိုေတာ့ ပိုၿပီးေကာင္းေအာင္ လုပ္ေနပါတယ္။ MAI က regional point to point ပ်ံတာ ဆိုေတာ့ ကိုယ့္ႏိုင္ငံသားေတြ စီးနင္းတာ မ်ားပါတယ္။ ေစ်းကို တတ္ႏိုင္သမွ် ခ်ပါတယ္။ ခုဆို ဘန္ေကာက္ကို ၉၃ ေဒၚလာနဲ႔ သြားႏိုင္ေအာင္ ခ်ထားတယ္။
ေမး။ ။ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲကို ဘတ္ဂ်က္ ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြလည္း အမ်ားႀကီးဝင္လာတယ္ ဆိုေတာ့ အမ္ေအအိုင္ အေနနဲ႔ေကာ တျခား ဘယ္ႏိုင္ငံေတြကို ပိုၿပီး ပ်ံသန္းဖို႔ အစီစဥ္ ရွိပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ လတ္တေလာမွာဆို ထိုင္း၊ မေလးရွား၊ စင္ကာပူ၊ အိႏိၵယနဲ႔ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံေတြကို ပ်ံေနတယ္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ကတည္းက စၿပီးေတာ့ ခ်ာတာ ဖလိုက္ေတြလည္း စပ်ံခဲ့တယ္။ တျခား ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြနဲ႔ code share လုပ္ၿပီး network ေတြခ်ဲ႕ဖို႔ အစီအစဥ္ ရွိပါတယ္။ ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြ ကေတာ့ တကိုယ္တည္း ရပ္တည္လို႔ မရဘူး။ အားလံုးနဲ႔ ရသေလာက္ လုပ္ရပါတယ္။ အခုဆို ကိုးရီးယားေလေၾကာင္းလိုင္း၊ မေလးရွား ေလေၾကာင္း လိုင္းနဲ႔ အင္ဒိုနီးရွားက Garuda ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြနဲ႔ သေဘာတူ code share လုပ္ထားတာ ရွိပါတယ္။ ဒီေလေၾကာင္း လိုင္းေတြနဲ႔ အျပန္အလွန္ ခရီးသည္ေတြ သယ္ႏိုင္ေအာင္ လုပ္ထားတာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါမွ ေရရွည္ ရပ္တည္ႏိုင္မွာ ပါ။ ခ်ာတာဖလိုက္ အေနနဲ႔ေတာ့ ခုဆို ဂ်ပန္၊ကိုးရီးယားေတြ အျပင္ ေက်ာက္မ်က္ပြဲေတြ ရွိတယ္ဆိုရင္ ေဟာင္ေကာင္ ကိုလည္း ဆြဲေပးပါတယ္။ ေလာေလာဆယ္ ေလယာဥ္ ၄ စီးနဲ႔ ေျပးဆြဲ ေနပါတယ္။
ေမး။ ။ အခ်ိဳ႕ ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြဆိုရင္ အျမတ္အစြန္း မရွိဘူး၊ အ႐ံႈးေပၚေၾကာင္း ေၾကညာၾကတာေတြ ရွိတယ္။ အမ္ေအအိုင္ အေနနဲ႔ေကာ ၂၂ ႏွစ္တာ ကာလအတြင္း ၿခံဳေျပာရရင္ ရပ္တည္ေနႏိုင္တဲ့ အဆင့္မွာ ရပ္တည္ေနတာ လား။
ေျဖ။ ။ ေျပာရရင္ဒါကေတာ့ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အပိုင္းနဲ႔ ဆိုင္တာေပါ့ေနာ္။ ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြက ေျပာရရင္ေတာ့ စၿပီး ထူေထာင္ကတည္းက ထည့္ရတဲ့ အရင္းအႏွီးက မ်ားသလို၊ ထပ္ၿပီး ရင္းႏွီးရတာေတြလည္း ရွိတယ္။ အခုၿပိဳင္ဆိုင္မႈ ေတြကလည္း မ်ားလာေတာ့ ေတာ္႐ံု ရပ္တည္ဖို႔က မလြယ္လွပါဘူး။ အဘက္ဘက္က ေငြေတြ အမ်ားႀကီး ထည့္ဝင္မွ သာ ေလေၾကာင္းလိုင္းက ေရရွည္ ရပ္တည္ႏိုင္မွာပါ။ နည္းလမ္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ကိုယ့္ခရီးသည္ေတြကို ဆြဲေဆာင္ထားရတာ တကယ္ေတာ့ မလြယ္လွပါဘူး။ ဝန္ေဆာင္မႈေကာ ေငြေၾကးေကာ မ်ားစြာ လိုလွပါတယ္။ ။
http://burma.irrawaddy.org/
Share on Google Plus

About Kyauk Phru Net

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

မွတ္ခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပရန္ ခဏေလးေစာင့္ၾကပါ။