၀ါးေတြကုိအမွီျပဳၿပီး ဘ၀ကုိရွင္သန္ၾကသူမ်ားရွိရာသုိ႔တစ္ေခါက္

သန္းလိႈင္(စစ္ေတြ)
2015 စက္တင္ဘာ ၁၅ ထုတ္၊ Daily Eleven

စစ္ေတြၿမိဳ႕ကေန စက္ေလွနဲ႔ ထြက္ေတာ့ ညေန ၄ နာရီထုိးၿပီဆုိေတာ့ လမ္းမွာညအိပ္ရမယ္ဆုိတာသိလုိက္တယ္။ မင္းျပားၿမိဳ႕နယ္၊ ဖုံသာေခ်ာင္းေဒသဆုိတာကလည္း နီးတဲ့ခရီးမဟုတ္။ မင္းျပားၿမိဳ႕ကုိမေရာက္ခင္ လမ္းမွာေသာင္ ေတြရွိေနေတာ့ ေရက်ေနရင္ေသာင္ကုိေက်ာ္လုိ႔ မရမွာကုိလည္းစုိးရေသး။ ဒါေၾကာင့္ေလွေပၚမွာ ခ်က္ျပဳတ္စား ေသာက္ဖုိ႔အတြက္လည္း ႀကိဳၿပီး၀ယ္သြားရေသးတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အဖြဲ႕ဟာ ဖုံသာေခ်ာင္းအထက္ပိုင္းမွာရွိတဲ့ တုိင္းရင္းသားေက်းရြာေတြကုိ ဆန္ေတြ၊ဆီေတြ၊ဆားေတြ နဲ႔ ျခင္ေထာင္၊ ေစာင္အစရွိတာေတြကုိ ကူညီေထာက္ပံ့ေပးဖုိ႔ သြားၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ EMG ပုိ႔ေပးလုိက္တဲ့ ရိကၡာ ေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ ကိုယ္တုိက္လုိက္ပါခဲ့တာျဖစ္သလုိ ေဒသခံတုိင္းရင္းသားေတြရဲ႕ လူေနမႈဘ၀ေတြကိုလည္း ကုိယ္ ေတြ႔ျဖစ္ခ်င္တာေၾကာင့္ အခုလုိမ်ိဳးသြားေရာက္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္လည္း မင္းျပားမေရာက္ခင္ ျမစ္လယ္မွာ ညအိမ္ခဲ့ရၿပီး မနက္ ေရာင္နီမလာခင္ကတည္း စက္ေလွသားေတြ ကိုျပန္ႏိႈးၿပီး ေရဆန္ခရီးကုိျဖတ္သန္းခဲ့ပါတယ္။ ေလးနာရီခြဲေလာက္ေမာင္းၿပီး ခ်ိန္မွာေတာ့ မင္းကူးလမ္းအုပ္စုကုိ စတင္ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ငါးတက္၊ ေစတီရံအစရွိတဲ့ေက်းရြာတစ္ရြာခ်င္းစီကုိေပးၿပီးေတာ့ ေခ်ာင္း အထက္ပုိင္းကုိ ဆန္တက္ခဲ့တယ္။ တစ္ရြာ၊ ႏွစ္ရြာ၊ သုံးရြာ၊ ေလးရြာေပးအၿပီးမွာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔စက္ေလွဟာ ဆက္လက္ေမာင္း လုိ႔မရတဲ့အတြက္ ခ်င္းတုိင္းရင္းသားေတြေနထုိင္တဲ့ ေက်းမႀကီးေက်းရြာ ဆိပ္ကမ္းမွာ ရပ္နားၿပီး တျခားရြာေတြကုိ စက္ေလွငယ္ေလးေတြနဲ႔ ပုိ႔ေဆာင္ခဲ့ ရပါတယ္။

ရြာေတြကေတာင္ေျခမွာရွိၿပီးေခ်ာင္းစပ္မွာတည္ေဆာက္ထားတာမုိ႔ သုံးေရအတြက္မပူရတဲ့ေဒသပါ။ ေခ်ာင္းေရ ၾကည္ၾကည္မွာေရခ်ိဳးျဖစ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ စုိးညိဳမႈိႈင္းေနတဲ့ေတာေတာင္ေတြဟာ သူတုိ႔ကုိကာရံထားတယ္လုိ႔ဆုိရ မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေတာေတာင္ေတြကိုလည္းသူတို႔ ေကာင္းေကာင္းအသုံးခ်လုိ႔မရေတာ့ဘူး။ သစ္ေတာက သိမ္းပုိက္ထားတယ္လုိ႔လည္းေဒသခံေတြကေျပာပါတယ္။

အဲဒီေဒသမွာ လယ္ေျမေတြကုိသိပ္မေတြ႕ရတဲ့အတြက္ ေဒသခံေတြကုိေမးၾကည့္ေတာ့ ေတာေတာင္ေတြကုိအမွီျပဳ ၿပီးလုပ္ကုိင္စားေသာက္ရတယ္လို႔သိရတယ္။ ေအာက္ဘက္ေစတီရံမွာေတာ့ အလယ္တန္းတြဲဖက္ေက်ာင္းရွိေပမယ့္ ကေလးငယ္အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေက်ာင္းမတက္ႏုိင္တာကုိေတြ႕ခဲ့ရတယ္။

“မိဘေတြဆင္းရဲေတာ့ ေက်ာင္းမတက္ႏုိင္ၾကဘူး။သူတုိ႔ဟာ ေန႔တုိင္းေတာေတာင္ကုိသြားရတယ္။ ၀ါးခုတ္တယ္၊ မွ်စ္ခူးတယ္။ ၀ါးဖ်ာေတြရက္လုပ္ၾကတယ္။ မူလတန္းေလာက္နဲ႔ ေက်ာင္းထြက္ၾကရတယ္။ ေလးတန္းကေန ရွစ္တန္းအထိေတာ့ ေက်ာင္းသား ၄၀ ေလာက္ရွိတယ္။ က်န္တာကမူလတန္းေက်ာင္းသားေတြပါ။ ကေလးေတြက သိပ္ၿပီးသနားဖုိ႔ေကာင္းတယ္။ အသက္ငယ္ငယ္နဲ႔ ေက်ာင္းထြက္ၿပီး စားဖုိ႔ရွာၾကံရတယ္ ”လို႔လည္း ေစတီရံအုပ္ခ်ဳပ္ ေရးမွဴးက ေျပာျပတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အဖြဲ႕ေရာက္သြားေတာ့ ကေလးေတြက လာႀကိဳၾကတယ္။ ေပ်ာ္ရႊင္စြာနဲ႔ ႏုတ္ဆက္ၾကတယ္။ ဒီေလာက္ ဆန္ေတြအမ်ားႀကီးကုိလာေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္တယ္လုိ႔လည္း ေျပာဆုိၾကတယ္။ ကေလးေတြရဲ႕ မ်က္ႏွာ မွာ အျပဳံးေတြနဲ႔။ကေလးေတြနဲ႔အတူ စုၿပီးအမွတ္တရ ဓါတ္ပုံရုိက္ေတာ့ကေလးေတြ လက္ေထာင္ၿပီးေပ်ာ္ၾကတယ္။

ေက်ာင္းေနရမယ့္အရြယ္မွာ ေက်ာင္းေနခြင့္မရခဲ့တဲ့ မိန္႔ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ရင္ဖြင့္သံကလည္း သနားစရာ ေကာင္းလွပါတယ္။ “အေဖက ေန႔တုိင္းေတာကုိသြားၿပီး ၀ါးေတြခုတ္လာတယ္။ ၀ါးေတြေရာင္းၿပီးဆန္ေတြ ၀ယ္ရ တယ္။ ေန၀င္မွ ထမင္းစားရတဲ့ရက္လည္းရွိတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလဆုိ အေဖေတာကုိသြားတာ တစ္ပတ္ေလာက္ ၾကာေတာ့ ေမာင္ေလးေတြကုိ ျပဳစုၿပီးအိမ္မွာက်န္ခဲ့ရတယ္။ အေမက မရွိေတာ့ဘူး။ ေမာင္ႏွမသုံးေယာက္ရွိပါတယ္။ မုိးတြင္းမွာဆုိရင္ ဆန္မရွိလုိ႔ မွ်စ္ေတြကုိ စားၿပီးေနၾကရတယ္။ ေက်ာင္းလည္းမေနခဲ့ရပါဘူး။ စာဖတ္ဖို႔တတ္ခ်င္ တယ္။ သူငယ္ခ်င္းေတြ လြယ္အိပ္ေတြလြယ္ၿပီးေက်ာင္းတက္တာျမင္ရင္ အားက်တယ္။ အေမရွိရင္ေက်ာင္းသြား ႏုိင္မွာပါ။ အေမမရွိေတာ့ အေဖကလည္း ထမင္းစားဖုိ႔ ေတာင္ကုိေန႔တုိင္းသြားၿပီး သစ္ေတြခုတ္တယ္၊၀ါးေတြခုတ္ တယ္ေလ”ဟု အသက္ ၁၀ ႏွစ္အရြယ္ မသူဇာက ရခုိင္စကားမပီတပီေျပာျပတယ္။

ဒီေဒသခံေတြဟာ ေတာကုိအမွီျပဳၿပီးေနၾကရတာေၾကာင့္ ေနတိုင္း ေတာကုိသြားေနၾကရတယ္။ သစ္ခုတ္ခ်ိန္သစ္၊၀ါး ခုတ္ခ်ိန္၀ါး၊ မွ်စ္ခူခ်ိန္ဆုိမွ်စ္။ ဒါေပမယ့္ အခုလိုရာသီမ်ိဳးမွာက မွ်စ္ခူးေရာင္း၊ ၀ါးခုတ္ေရာင္းကလြဲၿပီးဘာစီးပြားေရးမွ မရွိ။ အမ်ိဳးသမီးေတြဆုိလည္း ေထာင္ထဲသုိ႔သြားၿပီး ၀ါးစည္းကုိစီးလုိ႔ ေရနဲ႔ေမွ်ာၿပီး ညပုိင္းအေရာက္လာတတ္ၾက တယ္။ မနက္သြားညေနျပန္ေပါ့။ ၀ါးငါးဆယ္ေလာက္ကေတာ့ ရြာအေရာက္သယ္ႏုိင္ၾကတယ္။ မွ်စ္ခူးသူေတြက လည္းမွ်စ္ေတြကုိစက္ေလွေတြ၊ လက္ေလာ္ေလွေတြနဲ႔သယ္လာတတ္ၾကတာမနည္း။

“ဒီအလုပ္မလုပ္ရင္ တျခားလုပ္စရာမွ မရွိတာေလ။ ၀ါးမ်ားမ်ားခုတ္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ တစ္ပတ္စာရိကၡာေတြယူၿပီး သြားၾကရတယ္။ ေခ်ာင္းစပ္မွာတဲထုိးၿပီးညအိပ္တယ္။ မနက္ဆုိေတာင္ေပၚတက္ၿပီးခုတ္တယ္။ ရိကၡာကုန္ရင္ေတာ့ ျပန္လာၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဘာမွမသိခ်င္ဘူး။ ထမင္းစားႏုိင္ဖုိ႔ဘဲ အေရးႀကီးတယ္။ ၀ါးခုတ္တတ္တယ္၊ ယာ လုပ္တတ္တယ္၊၀ါးဖ်ာရက္လုပ္တတ္တယ္။ ဒီရြာမွဒီအလုပ္ေတြကလြဲၿပီးလုပ္စရာမရွိေတာ့ဘူး ”ဟုလည္း အသက္ ၄၅ ႏွစ္အရြယ္ဦးဖုိးေထာင္က ေျပာပါတယ္။

ပါတီႏုိင္ငံေရးကုိမသိ၊ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကုိနားမလည္၊ မီဒီယာဆုိတာကုိလည္းမသိ၊ နာေရးကူညီမႈအသင္းကုိ လည္းမသိ၊ မသိ--မသိ--မသိတာေတြနဲ႔ ဘ၀ကုိရွင္သန္ၾကတယ္လုိ႔ထင္ပါတယ္။ အိပ္မယ္၊စားမယ္၊ အလုပ္လုပ္မယ္၊ အလွအတြက္ဘ၀ကုိမေမွ်ာ္လင့္၊ ၀မ္းေရးအတြက္သာ နိစၥဓူ၀ရုန္းကန္ေနၾကတဲ့ ရုိးခ်င္းတဲ့ဘ၀ေတြထဲမွာ ေနထုိင္ ၾကသူေတြျဖစ္ပါတယ္။

“ထမင္းတစ္လုပ္ကုိ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္၊ ၀၀လင္လင္စားရရင္ေတာ္ပါၿပီ၊ တျခားဘာမွ မလုိခ်င္ပါဘူး။ ကေလး ေတြကုိပညာတတ္ႀကီးျဖစ္ေအာင္ ေက်ာင္းထားခ်င္ေပမယ့္ တစ္ေန႔ရွာတစ္ေန႔စားဘ၀မွာ အိပ္မက္သာရွိခဲ့ၿပီးလက္ ေတြ႕မွာေတာ့ ျဖစ္မလာခဲ့ပါဘူး။ ေတာင္သြားၿပီးေရာင္းခ်လုိ႔ ရတာကုိခုတ္ယူလာတယ္၊ ေရာင္းတယ္၊ က်န္းမာေရး မေကာင္းရင္လည္း ေဆးၿမီးတုိနဲ႔ကုရတာမ်ားပါတယ္”ဟုလည္း ေဒၚအိမ္စုိးခုိင္က ေျပာပါတယ္။

ေ၀းလံေခါင္းပါးေပမယ့္ က်န္းမာေရးအတြက္ ေဆးခန္းမရွိ။ ၀မ္းဆြဲဆရာမအဆင့္ေတာင္မရွိတဲ့ အရပ္ေဒသမွာ ေတာ ေဆး၊ေတာင္ေဆးနဲ႔ ရုိးရာေဆးၿမီးတုိေတြကုိသာအသုံးျပဳရၿပီး ေငြေၾကးကုန္က်မႈမ်ားတဲ့ ၿမိဳ႕ေပၚေဆးေပးခန္းကုိ အေရာက္သြားႏုိင္သူက ရွားပါတယ္။ စက္ေလွနဲ႔ ေလးနာရီေလာက္ေမာင္းရင္ ၿမိဳ႕ကုိေရာက္ႏုိင္ေပမယ့္ ကုန္က်မႈ ဒဏ္ကုိစုိးရိမ္တဲ့အတြက္ မသြားႏုိင္ဘဲေသသြားရတာလည္းရွိတယ္လုိသိရတယ္။

၀ါးလုံးတစ္ရာ ကုိရြာအေရာက္သယ္လာႏုိင္မွ ေငြက်ပ္ တစ္ေသာင္းငါးေထာင္ရတယ္။ မွ်စ္တစ္ေတာင္းခူးလာရင္ သုံး ေလးေထာင္ေလာက္ရတယ္။ အိမ္မွာရွိတဲ့မိသားစုေတြအတြက္ စားႏုိင္ရုံေလာက္သာ ရၾကေပမယ့္ ၀တ္ဖို႔အတြက္ လည္းစုရေဆာင္းရဆုိေတာ့ ဘ၀ကုိရင္စည္းခံႏုိင္ၾကတဲ့သူေတြ၊ ေလာဘေဒါသေတြနည္းၾကဟန္တူပါတယ္။

ဆန္တစ္ျပည္ကုိ ႏွစ္ေထာင္က်ပ္နီးပါးေလာက္ေပး၀ယ္ရတယ္လုိ႔သိရတယ္။ ဆား၊ငါးပိ၊ၾကက္သြန္၊ငရုတ္ဆုိတာက လည္းမီးဖုိေခ်ာင္အတြက္လုိေသးေတာ့ ၀မ္းေရးလွဖုိ႔ဆုိတာ လြယ္တဲ့ကိစၥမဟုတ္။ လယ္လုပ္ႏုိင္သူဆုိတာကလည္း လက္ခ်ိဳးေရတြက္လုိ႔ရတယ္။ လယ္လုပ္တယ္ဆုိတာကည္း ေတာင္ေျခက လယ္ကြက္နည္းနည္းပါးပါးကုိသာလုပ္ ႏုိင္တာပါ။ လယ္ေျမမရွိသေလာက္ရွားတယ္။ ကုိင္းေတာေတြနဲ႔ ေတာင္ေတြကုိသာျမင္ေနေတြ႕ေနရတယ္။ ေတာင္ ေတြမွာဆုိရင္ ငရုတ္၊ နႏြင္း၊ ဂ်င္းစိမ္းစတာေတြကုိစုိက္ပ်ိဳးၾကတယ္လုိ႔လည္းသိရတယ္။

ရြာထဲမွာရွိတဲ့ကေလးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားအား ခ်င္းဘာသာစကားကုိေျပာဆုိေလ့ရွိၿပီး ရခုိင္စကားကုိေတာင္ေကာင္း ေကာင္းတတ္တာမေတြ႕ရပါ။ သုံးေလးတန္းေလာက္ေရာက္မွ ရခုိင္စကားကုိေျပာတတ္တယ္လုိ႔လည္းလူႀကီးေတြက ေျပာပါတယ္။ မိခင္ဘာသာစကားကုိ အေလးအနက္ထားေျပာဆုိတတ္ၾကသူေတြမုိ႔ ေလးစားမိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခ်ိဳ႕အေခၚအေ၀ၚေတြက်ရင္ ရခုိင္စကားနဲ႔ တူေနတာကုိလည္းေတြ႕ရတယ္။

ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းတဲ့ဘ၀ေတြထဲမွာ ေနထုိင္ၾကရသူေတြျဖစ္တာမုိ႔ အလွအပကုိမက္ေမာမႈနည္းပါးေနသေယာင္ထင္ ရတယ္။ မိန္းကေလးေတြဆုိရင္လည္း ပုံမွန္သဘာ၀အတုိင္းေနထုိင္တတ္ၾကတယ္။ ပြဲျပင္ဆုိမွဖီးလိမ္းျပင္ဆင္ၾက တယ္လုိ႔လည္းဆုိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မ်က္ႏွာျပင္မွာပါးရဲထုိးထားတဲ့ ခ်င္းအမ်ိဳးသမီးအေတာ္မ်ားမ်ားကုိလည္းေတြ႕ ခဲ့ရပါတယ္။ ေက်းမေက်းရြာမွာဆုိရင္ အဲဒီလုိအမ်ိဳးသမီးေတြ တစ္ဆယ္ေက်ာ္ေလာက္ေတာင္ရွိတယ္လုိ႔ဆုိပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အဖြဲ႕ဆန္ေတြအလွဴေပးအၿပီးမွာ မ်က္ႏွာမွာေဆးမွင္ေၾကာင္ထုိးထားတဲ့ခ်င္းအမ်ိဳးသမီးႀကီးေတြနဲ႔ အမွတ္တရဓါတ္ပုံရုိက္ျဖစ္ခဲ့ပါေသးပါတယ္။

ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြဆုိေပမယ့္ အမ်ားစုကေတာ့ ဗုဒၶဘာသာကုိ ကုိးကြယ္ၾကတယ္လုိ႔သိရတယ္။ ဖုံသာေခ်ာင္းေၾကာင္း တစ္ေလွ်ာက္မွာ အေျခခ်ေနထုိင္ၾကသူေတြျဖစ္တာေၾကာင့္ ေခ်ာင္းေရကုိခ်ိဳး၊ ေခ်ာင္းေရကုိသုံးၿပီး ေတာေတာင္က ထြက္တဲ့ ေတာထြက္ပစၥည္းေတြနဲ႔ အသက္ရွင္သန္ၾကသူေတြျဖစ္တာေၾကာင့္ ဒီေရ၊ဒီေျမကုိ ခ်စ္ခင္တြယ္တာၾကဟန္ တူပါတယ္။သစ္ေတာေတြ၊ ၀ါးေတာေတြရွိေနသမွ် အသက္ရွင္သန္ခြင့္ရမယ္လုိ႔ေမွ်ာ္လင့္ထားၾကတဲ့ပုံပါ။

ရုိးခ်င္း၊ဆင္းရဲစြာေနထုိင္ၾကေပမယ့္ ရုိးသားၾကတာကုိေတြ႕ရတယ္။ ဟန္ေဆာင္မႈကင္းၾကတာကုိလည္းေတြ႔ရၿပီး တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦး ရုိင္းပင္းကူညီေပးၾကတာကုိလည္းမ်က္ျမင္ကုိယ္ေတြ႕ပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အဖြဲ႕မွာပါလာတဲ့ ဆန္ အိတ္ေတြကုိ ၀ုိင္းကူၿပီး ေရႊ႕ေျပာင္း၊သယ္ေဆာင္ေပးၾကတယ္၊ သာတယ္နာတယ္လုိ႔သေဘာမထားဘဲ ကူညီတတ္ တဲ့ ခ်စ္စရာ့လူ႔အသုိင္းအ၀ုိင္းတစ္ခုလည္းျဖစ္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ ရြာေပါင္းစုံကုိသြားေရာက္ေလ့လာခ်င္ေပမယ့္ ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းတာရယ္၊ အခ်ိန္မရႏုိင္တာရယ္ ေၾကာင့္ တစ္ခ်ိဳ႕ေက်းရြာေတြကုိ မေရာက္ျဖစ္ခဲ့ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ရဲ႕ ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းတဲ့ဘ၀၊ ေန႔စဥ္မွ်စ္ေတြ ခူးေနၾကရတဲ့ အမ်ိဳးသမီးႀကီးငယ္ေတြရဲ႕ဘ၀၊ ၀ါးေတြခုတ္ေနၾကရဲတဲ့ ဘ၀ေတြကုိ မ်က္၀ါးထင္ထင္ျမင္ေတြ႕ခြင့္ရခဲ့ တာေတာ့အမွန္ပါပဲ။

ဆန္ေတြကုိေပးၿပီးလုိ႔ ညေန ငါးနာရီေလာက္မွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အဖြဲ႕ဟာ ဖုန္းေခ်ာင္းေၾကာင္းကေန လွည့္ျပန္ခဲ့ပါ ေတာ့တယ္။ လက္ျပႏုတ္ဆက္က်န္ခဲ့တဲ့ကေလးေတြ ရြာသားေတြကုိ ၾကည့္ရင္း အျပန္လမ္းတစ္ေလွ်ာက္မွာေတာ့ ေမးခြန္းေတြအမ်ားႀကီးကုိ စိတ္ထဲမွာ ေမးမိပါေတာ့တယ္။

သန္းလိႈင္(စစ္ေတြ)

___EMG
Share on Google Plus

About Kyauk Phru Net

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

မွတ္ခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပရန္ ခဏေလးေစာင့္ၾကပါ။