ေနာ္ေ၀ပညာေရး

က်ေနာ္သည္ ေနာ္ေ၀ႏုိင္ငံသို႔ေရာက္ ၿပီး သိပ္မၾကာလိုက္၊ ေနာ္ေ၀မူလတန္း ေက်ာင္း (ပထမတန္းမွ သတၱမတန္း ထိ)သုိ႔ တပါတ္ႏွစ္ရက္ သြားရပါသည္။
က်ေနာ္သည္ ေနာ္ေ၀ႏုိင္ငံသို႔ေရာက္ ၿပီး သိပ္မၾကာလိုက္၊ ေနာ္ေ၀မူလတန္း ေက်ာင္း (ပထမတန္းမွ သတၱမတန္း ထိ)သုိ႔ တပါတ္ႏွစ္ရက္ သြားရပါသည္။
ဘာသာစကား အေလ့အက်င့္ႏွင့္ ေနာ္ေ၀ပတ္၀န္းက်င္ လူမႈဆက္ဆံေရးအတြက္ ပို႔သည္ဟု ဆုိပါသည္။ ပထမတန္းႏွင့္ ဒုတိယတန္းသို႔ တရက္စီ၀င္ရပါသည္။ အကူဆရာအေနႏွင့္ ျဖစ္ပါသည္။ သူတုိ႔ ေနာ္ေ၀ေက်ာင္းမ်ား သည္ အတန္းတတန္းတြင္ တခ်ိန္တည္းတြင္ပင္ ဆရာအနဲဆုံး ႏွစ္ေယာက္ သုံးေယာက္ ၀င္ၾကပါသည္။ အတန္းပုိင္ဆရာက ပင္တုိင္သင္ပါသည္။ က်န္ဆရာမ်ားက အကူဆရာမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ အတန္းႀကီးမ်ားတြင္ေတာ့ ဆရာမ်ား လွည့္သင္ေသာ္ လည္း ထုိ႔အတူပင္ အကူဆရာမ်ား ရွိၾကပါသည္။ ဦးေႏွာက္က်ပ္မျပည့္သည့္ ကေလးတေယာက္အတြက္ သီးသန္ဆရာ တေယာက္ အၿမဲထားေပးထားပါသည္။ အတန္းတတန္းတြင္ အလြန္ဆုံး ေက်ာင္းသား ၁၈ ေယာက္ေလာက္သာ ရွိပါသည္။ တခ်ိဳ႕အတန္းမ်ားတြင္ ၁၀ ေယာက္မွ ၁၂ ေယာက္သာ ရွိပါသည္။ သူတုိ႔စာသင္ပုံ သင္နည္းမ်ား အလြန္စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းပါသည္။ ယင္းအေတြ႕အႀကဳံမ်ားကို ေနာက္မွ ထပ္မံေရးသားပါမည္။ ယခု ပထမဦးစြာ ေနာ္ေ၀ေက်ာင္း ပညာေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အေျခခံမူတခ်ိဳ႕ကို ဦးစြာတင္ျပပါမည္။

ေနာ္ေ၀ေက်ာင္းမ်ား၏ အေျခခံမူႏွင့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား
(၁) ေက်ာင္းကသင္ေပးေသာ အေျခခံတန္ဘုိးမ်ား
ဒီကေန႔ ေနာ္ေ၀လူ႔အဖဲြ႕အစည္းဟာ ကိုယ္ပိုင္အျမင္ေတြ၊ အေတြးအေခၚေတြ ရွိၾကတဲ့ လူတုိင္းအေပၚ ႀကီးမားေသာ တာ၀န္ေတြ ခ်ထားေပးပါတယ္။ ေက်ာင္းမွာ ကေလးေတြဟာ သူတို႔အတြက္ မွန္ကန္ေသာ ေရြးခ်ယ္မႈေတြ ျပဳလုပ္ဘုိ႔ ဗဟုသုတမ်ားကို ရွာေဖြသုိမွီးရပါတယ္။ အဲလိုရွာေဖြထားေသာ ဗဟုသုတမ်ားကို အသုံးခ်ဘုိ႔ ကေလးေတြဟာ သင္ယူၾကရပါ တယ္။ ဘာေတြထင္သလဲ။ ဘယ္လိုထင္လဲ ဆုိတာကို ရွင္းျပဘုိ႔ သင္ယူၾကပါတယ္။
မိဘအမ်ားစုႀကီးကလည္း သူတို႔ရဲ႕ ကေလးေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ခံယူထားတဲ့ အခ်က္ေတြ ရွိၾကပါတယ္။ ကေလးေတြမွာ  သူတုိ႔ရဲ႕ ကုိယ္ပုိင္အျမင္ေတြ ရွိၾကတာ ေကာင္းတယ္ဆုိတာပါပဲ။ ေနာက္ၿပီး ကေလးေတြက ဘာကိုဆုိလိုတယ္ဆုိတာကို ေကာင္းမြန္စြာ ရွင္းျပတဲ့အခါ မိဘေတြက အလြန္ဂုဏ္ယူၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕မိဘေတြကလည္း သူတုိ႔ရဲ႕ ကေလးေတြရဲ႕ အထင္မွာ မိဘေတြနဲ႔ ဆရာေတြဟာ အတူတူပဲလို႔ ထင္တာ ေကာင္းတယ္လုိ႔ ခံယူၾကပါတယ္။ ကေလးေတြဟာ လူႀကီးေတြနဲ႔ အေျခအတင္ ေဆြးေႏြးျငင္းခုံတဲ့ အခ်က္ကိုေတာ့ မိဘေတြက မႀကိဳက္ၾကပါဘူး။
ကေလးေတြဟာ ပညာသင္ယူဖုိ႔ ေက်ာင္းကို သြားရပါတယ္။ ေက်ာင္းမွာ သူတုိ႔က မတူညီတဲ့ ဘာသာရပ္ေတြထဲက မ်ားစြာေသာ အခ်က္အလက္ေတြကို သင္ယူၾကရပါတယ္။ တခုနဲ႔ တခု ဆက္ႏြယ္မႈေတြကိုလည္း သိေအာင္ သင္ယူၾကရပါတယ္။ ယခင္အခ်ိန္မ်ားက ဆရာေတြဆီကသာ အခ်က္အလက္ႏွင့္ သိမွတ္စရာအားလုံးကို ေက်ာင္းသားေတြကို ေပးရမယ္လုိ႔ ဆုိလိုခဲ့ၾကပါတယ္။ ဆရာက ေက်ာင္းသားေတြကို ဘာေျပာတယ္ ဆုိတာပဲ ေက်ာင္းသားေတြက မွတ္ထားရမယ္လုိ႔ ဆိုလိုတာပါ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ မၾကာေသးခင္ ႏွစ္ေတြအတြင္းက စၿပီး ဆရာမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားရဲ႕ အခန္းက႑ေတြ ေျပာင္းလဲခဲ့ပါၿပီ။
ဒီကေန႔ လူေတြဟာ သတင္းအခ်က္အလက္ေပါင္း မ်ားစြာရွိတဲ့ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းႀကီး တစ္ခုအတြင္းမွာ ေနထုိင္ေနၾကတာပါ။ ဘယ္သူမွ အဲဒီ သတင္းအခ်က္အလက္အားလုံးကို သူတုိ႔ရဲ႕ ဦးေႏွာက္ထဲမွာ သိမ္းဆည္းမထားႏုိင္ ၾကပါဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တုိ႔ လိုအပ္တဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကို ဘယ္လုိရွာေဖြရမယ္ဆုိတာ သိဖုိ႔က အေရးႀကီး ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြဟာ တျခားေသာ အရာေတြရဲ႕ ၾကားထဲမွာပဲ စာအုပ္ထဲက သိစရာအခ်က္အလက္ေတြကို ရွာေဖြဖုိ႔နဲ႔ အင္တာနက္ကို အသုံးျပဳဖုိ႔ သင္ကိုသင္ရမယ္။ ဆရာေတြရဲ႕ အေရးႀကီးဆုံး တာ၀န္ေတြထဲက တစ္ခုက အင္တာနက္နဲ႔ ေက်ာင္း သားေတြကို ကူညီေပးဖို႔ ျဖစ္တယ္။ ေက်ာင္းသားေတြဟာ အုပ္စုအလိုက္ အလုပ္ေတြ လုပ္ၾကတယ္။ ေနာက္ၿပီး သူတို႔ေတြကို မၾကာခဏ ဆုိသလို စီမံခ်က္အလုပ္ေတြလည္း ေပးၾကတယ္။ ဒီနည္းလမ္းအတုိင္းပဲ ကေလးေတြဟာ တျခားသူေတြနဲ႔အတူ အလုပ္လုပ္ဖုိ႔ သင္ယူၾကရတယ္။ ျဖစ္စဥ္ေတြထဲက တျခားေသာ အရာေတြကိုလည္း သင္ယူၾကရတယ္။
ေနာ္ေ၀ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းဟာ ခရစ္ယာန္ဘာသာတရား၊ လူ႔တန္ဖုိးႏွင့္ အျခားေသာ အရာေတြၾကားထဲမွာ အေျခခံထား ပါတယ္။ ေနာ္ေ၀ေက်ာင္းေတြဟာ ခရစ္ယာန္ဘာသာနဲ႔ သက္ဆုိင္ေသာ ဓမၼဒိ႒ာန္က်တဲ့ အခန္းက႑တစ္ခုကို နာခံရပါတယ္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာနဲ႔ လူ႔တန္ဖုိးေတြက ဘာေတြျဖစ္ပါသလဲ။ အသင္ေမးတာဟာ ဘယ္သူ႔အေပၚမွာ မူတည္တယ္ဆုိတဲ့ မတူညီတဲ့ အေျဖေတြကို ေသခ်ာသေလာက္ ရရွိပါလိမ့္မယ္။ အဲဒါေတြက လူသားဘ၀ရဲ႕ တန္ဖုိး၊ အိမ္နီးနားခ်င္းရဲ႕ ေမတၱာတရား၊ သီးခံျခင္း၊ တန္းတူမႈတန္ဖုိး၊ ေလးစားမႈ၊ လြတ္လပ္မႈႏွင့္ လြတ္လပ္ေသာ ဆႏၵေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။
ေက်ာင္းမွာ ကေလးေတြအားလုံးဟာ KPL လုိ႔ေခၚတဲ့ ဘာသာရပ္တစ္ခုထဲ ပါ၀င္ရပါတယ္။ (Christian Knowledge, Religious and Ethical Education) (ေနာ္ေ၀ေတြက C ေနရာတြင္ K ႏွင့္ေပါင္းသျဖင့္ K ျဖစ္ေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။) အဲဒီ ဘာသာရပ္ေတြထဲမွာပဲ တျခားဘာသာေတြနဲ႔ ခရစ္ယာန္ဘာသာ ႏွစ္မ်ိဳးလုံးအေၾကာင္းကို ကေလးေတြကို သင္ေပးရပါတယ္။ ေက်ာင္းမွာ ဒီဘာသာရပ္နဲ႔ ပါတ္သက္ၿပီး အသုံးျပဳလိုက္တဲ့အခ်ိန္ အမ်ားအျပားဟာ၊ လူ႔က်င့္၀တ္ႏွင့္ စာရိတၱအေၾကာင္းေတြ ေဆြးေႏြးျခင္းျဖင့္သာ အခ်ိန္ကုန္ေစခဲ့ပါတယ္။ မူလတန္းအဆင့္ႏွင့္ အလယ္တန္းအဆင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ေလးစားၾကဖုိ႔နဲ႔ သီးခံစိတ္ေတြ ထားၾကဖုိ႔ သင္ေပးပါတယ္။ အထက္မွာ ေျပာခဲ့တဲ့ KRL ခရစ္ယာန္ဘာသာႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ ဗဟုသုတ၊ ဘာသာေရးမ်ားႏွင့္ လူ႔က်င့္၀တ္ႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ ပညာေရးဆုိတဲ့ ဘာသာရပ္ဟာ အခ်က္အလက္ ေပးေသာ ဘာသာရပ္တစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာက ဆြယ္တရားေဟာတာမ်ိဳး မလုပ္ရပါဘူး။ ဘယ္လုိပဲျဖစ္ျဖစ္ မိဘေတြက ေျပာႏုိင္တဲ့ ကိစၥတစ္ခုလည္း ရွိပါေသးတယ္။ ဒီဘာသာတရား သင္ၾကားမႈအပိုင္းမွာ သူတုိ႔ရဲ႕ ကုိယ္ပုိင္ဘာသာထက္ အျခားဘာသာတခုခု သင္ၾကားျခင္းထဲမွာ သူတုိ႔ရဲ႕ ကေလးေတြ မပါ၀င္ဖုိ႔ မိဘေတြက ေတာင္းဆုိႏုိင္ပါတယ္။
(၂) အိမ္ႏွင့္ ေက်ာင္းဆက္စပ္ျခင္း
မိဘအားလုံးမွာ သူတုိ႔ရဲ႕ ကေလးေတြ ႀကီးပ်င္းလာတဲ့အခါ အလုပ္ေကာင္းေကာင္း လုပ္ႏုိင္ဖုိ႔နဲ႔၊ ေကာင္းမြန္တဲ့ ဘ၀တခု ရရွိဖုိ႔ ဆႏၵေတြ ရွိၾကပါတယ္။ သူတုိ႔ေတြဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ ကေလးေတြကို ျဖစ္ႏုိင္တဲ့ အခြင့္အေရးတုိင္း ေပးခ်င္ၾကပါတယ္။ မိဘေတြဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ ကေလးေတြအတြက္ အေျခခံတာ၀န္ေတြ ယူေနစဥ္မွာပဲ တျခားဟာေတြနဲ႔လည္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေနရ ဆဲပါပဲ။ မိဘေတြဟာ တျခားအရာေတြျဖစ္တဲ့ မိသားစု၊ မူႀကိဳေက်ာင္း၊ စာသင္ေက်ာင္းေတြနဲ႔အတူ အလုပ္လုပ္ၾကရပါတယ္။
ေနာ္ေ၀ စာသင္ေက်ာင္းစနစ္ဟာ ကေလးေတြအတြက္ မိဘနဲ႔ေက်ာင္းက ပူးေပါင္းတာ၀န္ခံတဲ့ အေပၚမွာ အေျခခံထား ပါတယ္။ ကေလးရဲ႕ ႀကီးပ်င္းလာျခင္းဟာ ေက်ာင္းကလည္း မိဘကုိ အကူအညီေပးလုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။ မိန္းကေလး (သို႔) ေယာက်္ားေလး တစ္ေယာက္ေယာက္ဟာ လိုအပ္တဲ့ အရာေတြကို သင္ယူရတာ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕ဖုိ႔ ကေလးေတြနဲ႔အတူ မိဘေတြနဲ႔အတူ ေက်ာင္းက ေျပာဆုိေနၾကရတာပါ။ ေက်ာင္း၊ မိဘနဲ႔ ကေလးအားလုံးဟာ ကေလးေတြ တုိးတက္ေအာင္ အေသအခ်ာ သင္ယူေစဖုိ႔ တာ၀န္ခံမႈတခု ရရွိရတာပါပဲ။ အဲဒီစီမံ ေဆာင္ရြက္တဲ့အတုိင္း လူတုိင္းလူတုိင္းဟာ ေက်ာင္းရဲ႕ စနစ္ထဲမွာ သူတို႔ရဲ႕ အခြင့္အေရးနဲ႔ တာ၀န္ေတြကို သိရမယ္။ အဲဒါေတြထဲက အေရးႀကီးဆုံး တခ်ိဳ႕ကို ေအာက္မွာ စာရင္း လုပ္ထားပါတယ္။
(မိဘေတြအတြက္)
အခြင့္အေရး
တာ၀န္
ေက်ာင္းႏွင့္အတူ အလုပ္လုပ္ရန္
ေက်ာင္းႏွင့္အတူ အလုပ္လုပ္ရန္
သူတုိ႔ရဲ႕ ကေလးဘယ္လိုေနတယ္ဆုိတာ သိဖုိ႔၊ ေက်ာင္းဟာ လူတုိင္းအတြက္ ေကာင္းေသာေနရာ တစ္ခုအျဖစ္ ေသခ်ာ ေအာင္လုပ္ဖုိ႔

သတင္းအခ်က္အလက္ေတြရရွိဖုိ႔
မိမိရဲ႕ကေလး ေက်ာင္သြားေစဖုိ႔
ဆုံးျဖတ္ထားတဲ့အတုိင္းေျပာဖုိ႔၊ ဥပေဒႏွင့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း မ်ားကို လုိက္နာဖုိ႔

ေက်ာင္းမွာ သူတုိ႔ရဲ႕ ကေလးလုံၿခဳံစိတ္ခ်မႈ ခံစားရေစဖုိ႔


(ေက်ာင္းသားအတြက္)
အခြင့္အေရး
တာ၀န္
အခမဲ့ပညာေရး (အစိုးရ)

ေက်ာင္းဟာလူတုိင္းအတြက္ ေကာင္းမြန္တဲ့ေနရာအျဖစ္ သက္ေရာက္ေစဖုိ႔
ေက်ာင္းသုိ႔သြားရန္
မိန္းကေလး (သို႔) ေယာက်္ားေလးတစ္ေယာက္ဟာ လိုအပ္တဲ့ အကူအညီရရန္

သင္ခန္းစာတုိင္း ေနာက္မက်န္ေအာင္ သင္ယူရန္

အကဲျဖတ္ခံရန္

ေက်ာင္းမွလွဳပ္ရွားမႈတုိင္းတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ရန္

ဆုံးျဖတ္ခ်က္အတိုင္း ေျပာရန္

ဥပေဒႏွင့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကို လုိက္နာရန္

လုိအပ္သလို မိခင္ဘာသာသင္ျခင္း၊ မိမိတုိ႔ရဲ႕ကိုယ္ပိုင္ သင္ယူရမယ့္ ကိစၥမွန္သမွ် တာ၀န္ယူဖုိ႔

လုိအပ္သလို ဘာသာရပ္ႏွစ္မ်ဳိးသင္ျခင္း


(ေက်ာင္း)
တာ၀န္
ü  လူတုိင္းအတြက္ ေက်ာင္းဟာ ေကာင္းမြန္တဲ့ေနရာအျဖစ္ ရွိေနေစဖုိ႔
ü  မိဘမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖုိ႔
ü  ကေလးေတြ ေက်ာင္းသို႔မလာသည့္အခါ အေၾကာင္းၾကားဖုိ႔
ü  ဥပေဒႏွင့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကို လိုက္နာဖုိ႔
ü  သတ္မွတ္ထားေသာ သင္႐ိုးအတုိင္း သင္ၾကားဖုိ႔
ü  ေက်ာင္းသားမ်ား လုိအပ္တဲ့ အကူအညီရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးဖုိ႔
ü  ေက်ာင္းသားမ်ား တာ၀န္ယူတတ္ေစရန္ သင္ၾကားေပးဖုိ႔
ü  ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ႏုိင္ရန္ ဘယ္လုိပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ရတယ္ဆုိတာ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားကို သင္ၾကားေပးဖုိ႔
ü  သည္းခံျခင္းအေၾကာင္း သင္ၾကားေပးဖုိ႔
ü  ခ်င့္ခ်ိန္ဆုံးျဖတ္ၿပီး၊ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ေပးဖုိ႔
ü  တခုခုမွားယြင္းလဲြေခ်ာ္ေနတယ္လုိ႔ သူတုိ႔ထင္ျမင္ယူဆလွ်င္ ကေလးေတြကို အေထာက္အကူျဖစ္ေစမည့္ သတင္း အခ်က္အလက္ ရွာေဖြေပးဖုိ႔
တခါတရံမွာ ဆႏၵရွိတဲ့အတုိင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈေတြ မလုပ္ျဖစ္ၾကပါဘူး။ မိဘေတြနဲ႔ ေက်ာင္းရဲ႕ၾကားထဲမွာ ဘယ္ဟာက အေရးႀကီးတယ္။ ဘယ္ဟာက မွန္တယ္ဆုိတဲ့ မတူညီတဲ့ အျမင္ေတြရွိခ်င္ ရွိေနၾကပါတယ္။ တျခားျပႆနာေတြကေတာ့ အခ်င္းခ်င္းမတူညီတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ ဒါမွမဟုတ္ စိတ္၀င္စားမႈအားနဲတာေတြေၾကာင့္ လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာအေနနဲ႔ ႏုိင္ငံျခားက အေျခခ်လာေရာက္ေနထုိင္သူေတြရဲ႕ ကေလးေတြကို သင္ၾကားေပးရတဲ့ အခ်ိဳ႕ ဆရာေတြဟာ အဲဒီလို ျပႆနာမ်ိဳးေတြနဲ႔ ရင္ဆုိင္ရပါတယ္။


ခင္ဦး(ေနာ္ေ၀)

......................
ေမာကၡပညာေရးမဂၢဇင္းမွကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။
Share on Google Plus

About Admin

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

မွတ္ခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပရန္ ခဏေလးေစာင့္ၾကပါ။