အသစ္ျပ႒ာန္းလိုက္သည့္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ဥပေဒတြင္စည္းကမ္းေဖာက္ယာဥ္ မ်ားအား ဒဏ္ေၾကးေငြအဆ၂ဝတိုးျမႇင့္လိုက္မႈေၾကာင့္ ခရီးသည္တင္ ယာဥ္လိုင္း အခ်ဳိ႔ ေျပးဆြဲမႈရပ္နား
ယင္းျဖစ္ရပ္ေၾကာင့္ ခရီးသြားျပည္သူမ်ား အခက္အခဲႀကံဳေတြ႔ေနရ

အသစ္ျပ႒ာန္းလိုက္သည့္ ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္ဥပေဒတြင္ စည္းကမ္းခ်ဳိးေဖာက္သည့္ ယာဥ္မ်ားအား ဒဏ္ေၾကးေငြပမာဏ အဆ ၂ဝ တိုးျမႇင့္လိုက္မႈေၾကာင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း သြားခရီးသည္တင္ယာဥ္လိုင္းအခ်ဳိ႕ရွိ ယာဥ္မ်ား ရပ္နားမႈမ်ားျပဳလုပ္လ်က္ရိွေၾကာင္း သိရသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ခရီးသည္တင္ယာဥ္လိုင္း ေပါင္း ၃ဝဝ ေက်ာ္ရိွၿပီး လက္ရိွတြင္ ယာဥ္ လိုင္းအမ်ားစုရိွ ယာဥ္အမ်ားစုသည္ စက္တင္ ဘာ ၁၅ ရက္မွစတင္ကာ ရပ္နားမႈမ်ားျပဳလုပ္ လာၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ယင္းသုိ႔ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ ယာဥ္ေမာင္းမ်ားအေနျဖင့္ စည္းကမ္းေဖာက္ မႈကို ျပဳလုပ္လိုၿပီး စည္းကမ္းႏွင့္ ေမာင္းႏွင္ လိုျခင္းမရိွသည္ကို ျပသရာေရာက္ေနသည့္ အျပင္ ယင္းလုပ္ရပ္ေၾကာင့္ ခရီးသြားျပည္သူ မ်ား မွတ္တုိင္မ်ားတြင္ စုၿပံဳေနကာ အခက္အခဲ မ်ားႀကံဳေတြ႕ေနရေၾကာင္း ျပည္သူအခ်ဳိ႕က လည္း ေဝဖန္လ်က္ရွိသည္။
''ကားမွတ္တုိင္မွာ လူေတြက စုၿပံဳေနတာ ပဲ။ ကားတစ္စီးလာလို႔ ၾကည့္လိုက္ရင္လဲ လူ ေတြအျပည့္ျဖစ္ေနၿပီ။ ကားဂိတ္မွာ ၄၅ မိနစ္ ေလာက္ ေစာင့္တာေတာင္ စီးဖို႔ကားမရေသး ဘူး။ အရင္ ကားေခ်ာင္ေနၾကအခ်ိန္မွာေတာင္ ကားက က်ပ္သပ္ေနတာပဲ။ အိမ္ကို ျပန္ခ်င္ တဲ့အတြက္ မရရတဲ့နည္းနဲ႔ စီးခဲ့ရပါတယ္။ ကားဂိတ္မွာလဲ ကားေစာင့္ေနတဲ့သူေတြ အ မ်ားႀကီးက်န္ေနခဲ့ေသးတယ္''ဟု ခရီးသြား ျပည္သူတစ္ဦးျဖစ္သူ ေဒၚရတနာက ေျပာ ၾကားသည္။
သန္ျမန္သူ ၇၉ ယာဥ္ေမာင္းတစ္ဦးက ''အရင္က အမႈတစ္ခုဖမ္းရင္ ဒဏ္ေငြအနည္း ဆံုး က်ပ္ ၁၅ဝဝ ေပးရတယ္။ မွတ္တိုင္မရပ္ တာတို႔၊ တျခားအရာေတြေရာေပါ့။ အခုက က်ပ္ ၃ဝဝဝဝ ျဖစ္သြားၿပီလို႔ေျပာတယ္။ ယာဥ္ ေမာင္း၊ စပယ္ယာႏွစ္ေယာက္ လုပ္အားခကို တစ္ေနကုန္ အသည္းအသန္ရွာတာေတာင္ ၃ဝဝဝဝ မျပည့္ဘူး။ ကားေတြကလဲက်ပ္ၿပီး အရင္လိုခရီးတြင္တာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကားကို ရပ္ထားလိုက္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ယာဥ္လိုင္းက ခန္႔မွန္းေျခ တစ္ဝက္နီးပါး ေလာက္ မထြက္ဘူး။ တျခားယာဥ္လိုင္းေတြမွာ လဲ မထြက္ၾကတာရွိတယ္''ဟု ေျပာသည္။
ဒဏ္ေၾကးေငြမ်ား ျမင့္တက္သြားသည္ ဟုဆိုကာ ယာဥ္လိုင္းမ်ားမွ ယာဥ္အခ်ဳိ႕ရပ္နား ထားေသာ္လည္း ယင္းဒဏ္ေၾကးေငြအသစ္ အား လတ္တေလာတြင္ ေပးေဆာင္ရသူမရွိ ေသးေၾကာင္း မထသ(ဗဟို)မွ တာဝန္ရွိသူတစ္ ဦးက ေျပာသည္။
''အခု အသစ္ထြက္တဲ့ဥပေဒက ၁၉၆၄ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ဥပေဒကိုျပင္ဆင္ၿပီး အသစ္ ထြက္လာတာဆိုေပမယ့္ နည္းဥပေဒေတာ့ မထြက္ေသးပါဘူး။ ဒီဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔ တင္ျပထားတာရွိပါတယ္။ ေသ ေသခ်ာခ်ာမသိေသးေတာ့ ေျပာလိုက္ရင္ တစ္ခုခုမွားသြားမွာစိုးတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေသခ်ာ တာက ဒီဒဏ္ေငြသစ္ကို ေပးေဆာင္တဲ့သူမရွိ ေသးပါဘူး။ တခ်ဳိ႕ကလဲ သြားေဆာင္တယ္ ၃ဝဝဝဝ လို႕ေျပာလို႔ မေဆာင္ဘဲ ျပန္လာတဲ့ သူလဲ ရွိတယ္။ အခုအေျခအေနက နည္း နည္း႐ႈပ္ေထြးေနတယ္။ ေသခ်ာရင္ ကြၽန္ေတာ္ တို႕ေျပာပါမယ္''ဟု မထသ(ဗဟို)မွ တာဝန္ရွိ သူက ေျပာၾကားသည္။
၂ဝ၁၅ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ဥပေဒသစ္ကို စက္တင္ဘာ ၇ရက္က ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ ေတာ္မွ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
၄၈ ယာဥ္လိုင္းပိုင္ရွင္တစ္ဦးက ''ကြၽန္ ေတာ္တို႕ယာဥ္လိုင္းမွာက ခရီးစဥ္ငါးခုရွိတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တစ္ဦးတည္း ေျပးဆြဲတဲ့ ခရီးစဥ္ လိုင္းက အစီးေရ အနည္းငယ္နားပါတယ္။ က်န္ေလးလိုင္းမွာ ႏွစ္လိုင္းက တစ္စီး၊ ႏွစ္စီး ထြက္တယ္။ က်န္ႏွစ္လိုင္းကလဲ အနည္းငယ္ ထြက္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ရပ္နားခိုင္းတာမဟုတ္ပါဘူး။ ယာဥ္လုပ္သား ေတြက သူတို႔အတြက္အဆင္မေျပလို႔ မထြက္ ၾကတာပါ။ ယာဥ္လုပ္သားမရွိရင္ေတာ့ ဒီ ယာဥ္ေတြက ရပ္ထားရတာေပါ့''ဟု ေျပာ သည္။
ယင္းသို႔ ယာဥ္လိုင္းမ်ား ဆႏၵျပသည့္သ ေဘာျဖင့္ ရပ္နားထားမႈကို သတင္းစာဆရာ တစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုေဇယ်သူက ''စည္းကမ္း ေဖာက္တဲ့လိုင္းကားေတြကို နဂိုကဒဏ္ေၾကး ၁၅ဝဝ ကေန ဒဏ္ေၾကး ၃ဝဝဝဝ ခ်လိုက္လို႔ ဆႏၵျပတဲ့အေနနဲ႔ ကားေတြမထြက္ၾကဘူးတဲ့။ လိုင္းကားေတြ စည္းကမ္းပ်က္လို႔ ကားလမ္း ေတြပိတ္သင့္တာထက္ ပိုပိတ္၊ ယာဥ္အႏၲရာယ္ ေတြျဖစ္ၿပီး အျပစ္မဲ့လူေတြ ေသေက်ဒဏ္ရာရ ၾကျဖစ္ေနတာကိုကာကြယ္ဖုိ႔ ဒဏ္ေၾကး ၃ဝဝဝဝ ႐ိုက္တာ ကြၽန္ေတာ့္အျမင္အရ နည္း ေတာင္နည္းပါတယ္။ အျပစ္တင္ခ်င္းတင္ရင္ ဘာမဟုတ္တဲ့ဒဏ္ေၾကး ၁၅ဝဝ ႀကီး ခုမွျပင္ ရတာကိုသာ အျပစ္တင္ရမွာ။ ဆႏၵျပၾကတာက ၁၅ဝဝ နဲ႔ဆို စည္းကမ္းေဖာက္ရတာတန္တယ္။ ၃ဝဝဝဝ ဆို မကိုက္ေတာ့ဘူးဆိုတဲ့အေပါက္ မ်ဳိး။ ဒီအတုိင္းဆို သူတို႔ဆႏၵျပတာကိုၾကည့္ရင္ ဒီ ၃ဝဝဝဝ ဒဏ္ေၾကးဟာ ထိေရာက္လို႔ပဲ။ ၃ဝဝဝဝ အစား ၃ဝဝဝဝ ထက္ေလ်ာ့တဲ့ လာဘ္ထုိးလို႔မရမွန္းလဲ သေဘာေပါက္ၾကလို႔ ျဖစ္မယ္။ ဒီကိစၥကို ေကာင္းေကာင္းကိုင္တြယ္ ႏုိင္ဖုိ႔ လိုပါတယ္''ဟု သူ၏လူမႈစာမ်က္ႏွာတြင္ ေရးသားထားသည္။
ယင္းသုိ႔ ယာဥ္လိုင္းမ်ား ရပ္နားထားမႈ ေၾကာင့္ ခရီးသြားျပည္သူမ်ားမွာလည္း ျပႆနာ မ်ားႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရေၾကာင္း သိရသည္။
ခရီးသည္တစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးမ်ဳိးလိႈင္က ''ကားက မရိွဘူးမဟုတ္ဘူး၊ လာပါတယ္။ နည္းသြားတယ္၊ က်ဲသြားတာေပါ့။ ေနာက္ လူက်ပ္သြားတာေပါ့ေလ။ နဂိုကလမ္းေတြ က်ပ္ေနရတဲ့အထဲမွာ လိုင္းကားနည္းေတာ့ ခရီးသည္က ပိုၿပီးမ်ားသြားေတာ့ လူပိုက်ပ္ သြားတယ္။ လမ္းကလဲပိတ္ေနေတာ့ အဲဒီကား ထဲမွာရိွေနတဲ့ ျပည္သူေတြရဲ႕အေျခအေနကို သာ စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ဗ်ာ။ လိုင္းကားေတြ စည္းကမ္းနဲ႔ေမာင္းမယ္ဆိုရင္ ဒီျပႆနာျဖစ္ စရာမလိုေတာ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ ရဲေတြဘက္ကလဲ အမႈမျပည့္ေသးလို႔ ဖမ္းတာမ်ဳိးေတြ မရိွသင့္ ေတာ့ဘူးေလ''ဟု သံုုးသပ္ေျပာသည္။
အေနာက္ပိုင္းခ႐ိုင္ ၁ဝ၂ ယာဥ္လိုင္းမွ ယာဥ္ေမာင္း ကိုေမာင္ေမာင္ေ႒းက ''ကြၽန္ ေတာ္တို႔ တစ္ေန႔စာေမာင္းေၾကးေတာင္ ၃ဝဝဝဝ ဘယ္လိုမွမရပါဘူး။ တခ်ဳိ႕မီးပြိဳင့္ ပ်က္ေနတာေတြမွာ ယာဥ္ထိန္းမရွိတဲ့အတြက္ နားလည္မႈနဲ႔ ကိုယ့္ဘာသာလမ္းေၾကာင္းရွင္း ေမာင္းရတယ္။ မွတ္တိုင္ေတြမွာလဲ ေစ်းသည္ ေတြ၊ တစ္ခါတေလ ကားအေသးေတြက ရပ္ေနတဲ့အခါ မွတ္တိုင္မွာ ရပ္ဖို႔ေစာင့္ေနလို႔ မရဘူး။ ခရီးသည္ကလဲ ဆင္းခ်င္ၿပီ။ ကား သမားေတြပဲ အေျပာခံရတယ္။ မွတ္တိုင္ေနရာ မဟုတ္ဘဲ ရပ္လိုက္တယ္။ အဲဒီလိုႀကံဳတဲ့အခ်ိန္ မွာ ယာဥ္ထိန္းရဲေရာက္လာၿပီး ဖမ္းဆီးအေရး ယူရင္ အရင္ကျပႆနာမရွိဘူး။ အခုဒဏ္ ေၾကးဆို အခက္အခဲအမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ဒါ့ ေၾကာင့္ ဘယ္လိုညႇိႏိႈင္းမႈေတြ လုပ္မလဲဆို တာ ေစာင့္ၾကည့္ေနပါတယ္''ဟု ေျပာၾကား သည္။
၄၈ ယာဥ္လိုင္းပိုင္ရွင္တစ္ဦးျဖစ္သူ ကို တ႐ုတ္ကေလးက ''ဒီဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကန္႔ကြက္စရာမရွိပါဘူး။ ဒီဥပေဒကို အ တည္မျပဳခင္ကတည္းက ႏိုင္ငံပိုင္သတင္း စာထဲမွာ အႀကံျပဳႏိုင္ဖို႔ေဖာ္ျပၿပီးမွ ဒီလမွာ အတည္ျပဳခဲ့တာ။ ဒီဥပေဒကို မကန္႔ကြက္ လိုဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒီဥပေဒနဲ႔ညီမွ်တဲ့ လမ္းမႀကီး ဥပေဒေတြ ေဆာင္ရြက္သင့္တယ္။ အခုလို ျဖစ္လာရတာေတြက ဒဏ္ေငြေၾကာင့္ မဟုတ္ ဘူး။ ဥပေဒမခိုင္မာမႈေၾကာင့္ျဖစ္တာ။ အရင္ ကလဲ ဥပေဒေတြထုတ္ခဲ့တယ္။ ေကာင္းႏိုးရာ ရာေတြထုတ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႕အ ေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ေနရာမွာ မထိေရာက္ ဘူး။ ဒီေတာ့ အဆင္မေျပေတာ့ ဥပေဒေတြ ထပ္ထပ္တိုးလာတဲ့သေဘာပဲ။ ဒီဥပေဒေတြ ထုတ္ၿပီးရင္ ဥပေဒကို ထိထိေရာက္ေရာက္အ ေကာင္အထည္ေဖာ္ပါ။ ဥပေဒေတာ့ ထုတ္ တယ္၊ ထိထိေရာက္ေရာက္ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ဘူး။ ေျမျပင္အေျခအေနနဲ႔ မကိုက္ညီ ဘူးဆိုရင္ေတာ့ ဒီဥပေဒက ဘယ္သူမွမေလး စားဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ ေနာက္ပိုင္းက် ဒီျပစ္ဒဏ္ေတြ က ေရွ႕ေလွ်ာက္ ျမင့္သြားဖို႔ပဲရွိတယ္။ ယာဥ္ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးကို ၁ဝစုႏွစ္ ႏွစ္ခု ေလာက္လုပ္တာ အခုထိေအာင္ျမင္တယ္လို႔ ေျပာလို႔မရဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဥပေဒေတြကို ခ် မွတ္ၿပီဆိုရင္ တကယ္လဲ ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ေစခ်င္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ဥပေဒနဲ႔ ပတ္ သက္တဲ့အပိုင္းမွာလဲ လမ္းမႀကီးဥပေဒေတြကို ညီၫြတ္ေအာင္ လုပ္ေစခ်င္တယ္။ ဥပမာ- မွတ္တိုင္မေရာက္ဖမ္းတယ္။ ဒဏ္ေငြေဆာင္ ရတယ္။ ဒါက သဘာဝက်တယ္။ ဒါေပမဲ့ မွတ္တိုင္မွာ ေစ်းသည္ရွိတယ္၊ ဆိုက္ကားဂိတ္ ရွိတယ္။ ဆိုင္ကယ္ကယ္ရီဂိတ္ရွိတယ္။ ဒါေတြ ကို အမွန္က ရွင္းေပးရမယ္။ ဒါေတြကို ရွင္း မေပးဘဲ မွတ္တိုင္စနစ္တက်မရပ္ရင္ဖမ္းမယ္ ဆိုရင္ ဒီယာဥ္လုပ္သားက ဒီဥပေဒကို ဘယ္ ေတာ့မွ မေလးစားဘူး။ ဥပေဒကိုထုတ္ၿပီးရင္ ထိထိေရာက္ေရာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ပါ။ ေနာက္ၿပီး သတင္းရင္းျမစ္ကို ပြင့္လင္းျမင္ သာစြာခ်ျပသင့္တယ္။ အခုျဖစ္ေနတာေတြက ဆႏၵျပေနတာ မဟုတ္ဘူး။ ဒီယာဥ္လုပ္သား ေတြသည္ သူတို႔ ဒီလုပ္ငန္းကိုလုပ္လို႔ သူတို႔ ဘယ္လိုမွမရပ္တည္ႏိုင္ဘူး။ ဒီလုပ္ငန္းကိုစြန္႔ ခြာတယ္။ သူတို႔ဝင္ေငြနဲ႔ ဒီဒဏ္ေငြ ၃ဝဝဝဝ၊ ၅ဝဝဝဝ ေတြ မေဆာင္ႏိုင္ၾကဘူး။
''ေနာက္ၿပီး ဒီလိုဥပေဒေတြျမင့္လာေလ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူေတြျမင့္လာေလ။ ဒီလိုေတြ ျဖစ္လာတဲ့အခါ သူတို႔ဒီလုပ္ငန္းမွာမရပ္တည္ ႏိုင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလုပ္ငန္းကိုစြန္႔ခြာတဲ့သ ေဘာပဲ။ ေနာက္ၿပီး သတင္းရင္းျမစ္အေနနဲ႔ ေျပာရင္ မထသက အခုထိ ဝင္စာမရေသးဘူး။ ဥပေဒေတာ့ထုတ္လိုက္ၿပီ။ တကယ္ဖမ္းေနတာ က နည္းဥပေဒနဲ႔ဖမ္းေနတာ။ ဒီဥပေဒသစ္က နည္းဥပေဒမထြက္ေသးဘူး။ လက္ရွိ မွတ္တိုင္ မေရာက္၊ စနစ္တက်မရပ္၊ ေဘးတံခါးဖြင့္ဆိုတာ မ်ိဳးေတြက နည္းဥပေဒမွာ အေသးစိတ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုထိ ဌာနဆိုင္ရာေတြကို တရားဝင္ စာမေရာက္ေသးတဲ့အတြက္ တရား႐ံုးက ဘယ္ လိုဒဏ္တပ္ရမယ္မသိသလို၊ ယာဥ္ထိန္းေတြ အေနနဲ႔လဲ ဘယ္လိုဖမ္းရမွန္းမသိဘူး။ ကား သမားေတြကလဲ ဘယ္လို ေဆာင္ရမွန္းမသိဘူး။ မထသ(ၿမိဳ႕တြင္း)ကလဲ ဘာမွမေျပာတတ္ဘူး။ ၁၉၆၄ ဥပေဒဆိုတာကလဲ ဒီဥပေဒထြက္တဲ့ ေန႔ကစၿပီး အလိုအေလ်ာက္ ပ်က္ျပယ္တယ္ လို႔ စာမွာပါၿပီးသား။ ဒါကို ၁၉၆၄ ဥပေဒနဲ႔ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္အေရးယူလို႔လဲမရဘူး။ ဌာ နဆိုင္ရာေတြလဲ စာမေရာက္ဘူး။ တိတိက်က် လဲခ်မျပဘူး။ သူတို႔လဲ ဘာမွမေျပာတတ္ဘူး။ ဒီေတာ့ သို႔ေလာသို႔ေလာနဲ႔ ေကာလာဟလေတြ ထြက္ၿပီး ယာဥ္ေတြကမထြက္ေတာ့တဲ့သေဘာ ပဲ။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးလုပ္ငန္းဆိုတာ တိုင္း ျပည္ရဲ႕ စီးပြားေရးတစ္စိတ္တစ္ပိုင္းမွာလဲပါ တယ္။ ယာဥ္ေၾကာေတြပိတ္ဆို႔ၿပီး ေက်ာင္းသား ေတြ၊ အလုပ္သမားေတြၾကန္႔ၾကာၿပီး စီးပြားေရး လူမႈေရးေတြထိခိုက္ခ်ိန္မွာ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ ေရးစနစ္က ဒီလိုပဲ ရက္ရွည္ထပ္ၿပီး႐ႈပ္ေထြးေန မယ္ဆိုရင္ နစ္နာမႈေတြအမ်ားႀကီးရွိလာမယ္။ တစ္ဖက္မွာလဲ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနအရလဲ မေကာင္းတဲ့လကၡဏာေတြျဖစ္တယ္။ တာဝန္ ရွိသူေတြအေနနဲ႔ သတင္းေတြကို တိတိက်က် ရွင္းရွင္း လင္းလင္းခ်ျပသင့္ပါၿပီ။ ဒီကိစၥေတြ ကို လတ္တေလာေျဖရွင္းဖို႔က ဘယ္ဥပေဒ၊ ဘယ္ပုဒ္မ၊ ဘယ္ျပစ္ဒဏ္ေတြက ဘယ္လိုပါ ဆိုတာကို ဌာနဆိုင္ရာေတြကိုေရာ၊ ယာဥ္လုပ္ သားေတြကိုေရာ နားလည္ေအာင္ မီဒီယာ ေတြက ေနျဖစ္ျဖစ္ ႏိုင္ငံေတာ္က ေၾကညာမႈ လုပ္သင့္ပါတယ္။ ဒါဆို ေကာလာဟလေတြလဲ ၿငိမ္သြားမယ္''ဟု ဒီမိုကေရစီတူေဒးသို႔ ေျပာသည္။
ကိုတ႐ုတ္ကေလးကဆက္လက္၍ ''ေရ ရွည္ဆိုရင္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ေျပာခဲ့သလို ဥပေဒ နဲ႔ညီမွ်တဲ့ လမ္းမႀကီးဥပေဒေတြကို ထိထိေရာက္ ေရာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမယ္။ ဒါဆို ဒီေန႔ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈေတြ အထိ အဆင္ေျပႏိုင္ပါတယ္။ ဒီဥပေဒက ယ ခင္ဥပေဒေတြလိုပဲ ထိထိေရာက္ေရာက္ အ ေကာင္အထည္မေဖာ္ႏိုင္ရင္ ေနာင္အနာဂတ္ မွာ ငါးေသာင္းကေန ငါးသိန္း၊ သိန္းငါးဆယ္ ျဖစ္သြားမွာပါ။ စာရြက္ေပၚကဥပေဒျဖစ္သြားမွာ ပါ။ ေနာက္ၿပီး ဒဏ္ေငြေဆာင္တဲ့အပိုင္းမွာလဲ ၅၂ လမ္း႐ံုးကေန ပုဒ္မကိုယူ တရား႐ုံးကိုသြား ဒဏ္ေငြေဆာင္ၿပီးမွ ေျပစာယူၿပီး ၅၂ ႐ံုးျပန္လာ ရတာ။ အခ်ိန္ေတြလဲကုန္ပါတယ္။ ႐ံုးကိစၥေတြ နဲ႔ အခ်ိန္ကုန္ၿပီး ေန႔ခ်င္းမၿပီးျပတ္တာေတြရွိ တယ္။ အဲဒီအခါ အျမန္ေၾကးလို႔ေခၚတဲ့ အရာ ေတြလဲရွိလာတယ္။ ဒါကို သညန ်အသစ ်နမလငခန လိုမ်ိဳးလုပ္ၿပီး လာဘ္ေပးလာဘ္ယူေတြပေပ်ာက္ ေအာင္ လုပ္ႏိုင္ရင္ေကာင္းမယ္။ ေနာက္ၿပီး ဒီစနစ္ေတြ ဒီလိုေပၚထြက္လာမွာကို မလိုလား တဲ့သူေတြကလဲ ေကာလာဟလေတြျဖန္႔တယ္ လို႔ယူဆတယ္။ အခု ဒီဥပေဒကလဲ ခိုင္ခိုင္မာမာ မွ်မွ်တတရွိတယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ ေတြ႕အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏိုင္တဲ့ ေနာက္ပိုင္း ျပႆနာေတြတက္တာကေတာ့ ဆယ္စုႏွစ္ႏွစ္ ခုေလာက္ရွိပါၿပီ။ ေနာက္ၿပီး ယာဥ္ထိန္းအင္အား ေတြ နည္းေနပါတယ္။ သူတို႔ကနည္းေနပါတယ္ လို႔ တရားဝင္ေၾကညာတယ္။ ဒါေပမဲ့ လုပ္ ေဆာင္မႈမရွိဘူး။ အခု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က ယာဥ္ေၾကာ ေတြဟာ တကယ္ရွင္းရင္ ရွင္းလို႔ရတဲ့အေနအ ထားမွာ ရွိပါေသးတယ္။ ဒီဥပေဒ၊ ဒီဒဏ္ေၾကး ေတြကေတာ့ မေျပာင္းလဲေတာ့ဘူး တစ္ဖက္ ကလဲ ေျဖရွင္းမႈေတြ ဘာမွမလုပ္ေပးႏိုင္ဘူးဆို ရင္ ယာဥ္လုပ္သားေတြက ဒီလုပ္ငန္းကို စြန္႔ ခြာမွာပဲ။ အဲဒီအခါ ယာဥ္လုပ္သားမရွိရင္ ကား ေတြကလဲ ရပ္ထားရမွာပဲ။ ေနာက္ဆံုး ခရီးသြား ျပည္သူေတြကပဲ အက်ိဳးသက္ေရာက္ခံစားရမွာ ပါ။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းမေကာင္း တာက တိုင္းျပည္စီးပြားေရးမေကာင္းတာပဲ။တိုင္းျပည္စီးပြားေရးေကာင္းဖို႔နဲ႔ ခရီးသြားျပည္ သူေတြအဆင္ေျပဖို႔က အစိုးရမွာပဲ တာဝန္ရွိ တယ္။ အစိုးရက တာဝန္ယူရလိမ့္မယ္''ဟု ဆုိသည္။
၁ဝ၂(အထူး)ယာဥ္ပိုင္ရွင္တစ္ဦးက ''ဒီ ေန႔ ကြၽန္မအိမ္က လိုင္းကားသံုးစီးမွာ ႏွစ္စီး မထြက္ဘူး။ ယာဥ္ေမာင္းေတြက အဆင္မေျပ ႏိုင္ဘူးဆိုၿပီး ကားအပ္သြားတယ္။ တစ္စီးပဲ ထြက္ရတယ္။ လိုက္ၿပီးေလ့လာၾကည့္ေတာ့ ဘတ္စ္ကားေတြ အသြားအလာနည္းၿပီး လမ္း ေတြရွင္းေနတာေတြ႕ရတယ္။ အခု အေရးယူ မႈေတြက ဘယ္လိုလဲဆိုတာကို ရွင္းရွင္းလင္း လင္းမသိရတဲ့အတြက္ နားမလည္ဘူး'' ဟု ေျပာသည္။
ဗႏၶဳလသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးလုပ္ငန္း မန္ေနးဂ်င္းဒါ႐ိုက္တာ ဦးမ်ိဳးျမင့္က ''ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ပါရမီကားေတြအကုန္ထြက္တယ္။ မထြက္ ဘဲမေနရဘူးလို႔ ၫႊန္ၾကားထားတယ္။ ျပႆနာ ျဖစ္လာရင္ ရွင္းေပးမယ္။ ထြက္ပါလို႔ေျပာထား တယ္။ ပါရမီဘတ္စ္ကား အကုန္ထြက္တယ္။ ျပင္တဲ့ကားနဲ႔ ေက်ာင္းႀကိဳပို႔ကားေတြကလြဲၿပီး လိုင္းကား ၃ဝ၁ စီးထြက္ပါတယ္။ ယာဥ္ရပ္နား တဲ့အထဲ ပါရမီကားေတြလံုးဝမပါဘူး'' ဟု ေျပာ ၾကားသည္။
မထသ(ဗဟို)ဥကၠ႒ ဦးလွေအာင္က ''ဥပ ေဒက ျပ႒ာန္းၿပီးျဖစ္လို႔ ဒီကိစၥကအတည္ျဖစ္ ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ မထြက္တဲ့ယာဥ္ ေတြကိုအေရးယူလို႔မရပါဘူး။ ပိုင္ရွင္ကလဲ လုပ္သားမရွိရင္ ထြက္လို႕မရဘူး။ ယာဥ္လုပ္ သားကလဲ သူ႔မွာ လိုအပ္တဲ့အခ်က္အလက္ (ဥပမာ-လိုင္စင္)မရွိတာမ်ိဳးနဲ႔ဆြဲရင္ စစ္ေဆး ေတြ႕ရွိလို႔ ဒီဒဏ္ေၾကးေတြနဲ႔ အေရးယူခံရမွာ စိုးလို႔ မထြက္ရဲၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ အခုေတာ့ ထြက္တဲ့ယာဥ္ေတြကို လိုင္းေတြမွ်ၿပီးဆြဲေပးဖို႔ ေျပာထားပါတယ္။ ဒီကိစၥေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေတာ့လဲ တာဝန္ရွိသူေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးမႈေတြျပဳ လုပ္ဖို႔ စီစဥ္ေနပါတယ္''ဟု ေျပာၾကားသည္။
၁ဝ၇ ယာဥ္ေမာင္းတစ္ဦးက ''တရားဝင္ ထုတ္ျပန္တာေတာ့မဟုတ္ဘူး။ သတင္းစာေတြ ထဲမွာလဲ မပါေသးဘူး။ စပယ္ယာလိုင္စင္ ျပန္ ေရြးမယ္ဆိုရင္ က်ပ္ ၃ဝဝဝဝ၊ ယာဥ္ေမာင္း လိုင္စင္ျပန္ေရြးမယ္ဆို က်ပ္ ၅ဝဝဝဝ အဲဒီလို ေကာက္မယ္ဆိုလို႕ ကားသမားေတြက မထြက္ ရဲဘူး။ ၄၈၊ ၁ဝ၂၊ ၁၅၇၊ ၇၉ တို႔ မထြက္ ၾက ဘူး။ ထြက္လဲ ႏွစ္စီး၊ သုံးစီးပဲ။ အသိမ္းခံရရင္ မ နည္းဘူး၊ ျပန္ေရြးရမွာ။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ မထြက္ ၾကဘူး''ဟု ေျပာၾကားသည္။ ။
_____DemocracyToday သတင္းစာ
**********************************************************
ခရီးစဥ္ေျပးဆြဲမႈရပ္နားထားသည့္ယာဥ္မ်ားကို စက္တင္ဘာ ၁၆ ရက္က ေတြ႕ရစဥ္ ႏွင့္ ဘတ္စ္ကားေစာင့္ေနၾကေသာ ခရီးသြားျပည္သူမ်ားကို ေတြ႕ရစဥ္။ ဓာတ္ပံု-မင္းမင္း
ယင္းျဖစ္ရပ္ေၾကာင့္ ခရီးသြားျပည္သူမ်ား အခက္အခဲႀကံဳေတြ႔ေနရ

အသစ္ျပ႒ာန္းလိုက္သည့္ ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္ဥပေဒတြင္ စည္းကမ္းခ်ဳိးေဖာက္သည့္ ယာဥ္မ်ားအား ဒဏ္ေၾကးေငြပမာဏ အဆ ၂ဝ တိုးျမႇင့္လိုက္မႈေၾကာင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း သြားခရီးသည္တင္ယာဥ္လိုင္းအခ်ဳိ႕ရွိ ယာဥ္မ်ား ရပ္နားမႈမ်ားျပဳလုပ္လ်က္ရိွေၾကာင္း သိရသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ခရီးသည္တင္ယာဥ္လိုင္း ေပါင္း ၃ဝဝ ေက်ာ္ရိွၿပီး လက္ရိွတြင္ ယာဥ္ လိုင္းအမ်ားစုရိွ ယာဥ္အမ်ားစုသည္ စက္တင္ ဘာ ၁၅ ရက္မွစတင္ကာ ရပ္နားမႈမ်ားျပဳလုပ္ လာၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ယင္းသုိ႔ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ ယာဥ္ေမာင္းမ်ားအေနျဖင့္ စည္းကမ္းေဖာက္ မႈကို ျပဳလုပ္လိုၿပီး စည္းကမ္းႏွင့္ ေမာင္းႏွင္ လိုျခင္းမရိွသည္ကို ျပသရာေရာက္ေနသည့္ အျပင္ ယင္းလုပ္ရပ္ေၾကာင့္ ခရီးသြားျပည္သူ မ်ား မွတ္တုိင္မ်ားတြင္ စုၿပံဳေနကာ အခက္အခဲ မ်ားႀကံဳေတြ႕ေနရေၾကာင္း ျပည္သူအခ်ဳိ႕က လည္း ေဝဖန္လ်က္ရွိသည္။
''ကားမွတ္တုိင္မွာ လူေတြက စုၿပံဳေနတာ ပဲ။ ကားတစ္စီးလာလို႔ ၾကည့္လိုက္ရင္လဲ လူ ေတြအျပည့္ျဖစ္ေနၿပီ။ ကားဂိတ္မွာ ၄၅ မိနစ္ ေလာက္ ေစာင့္တာေတာင္ စီးဖို႔ကားမရေသး ဘူး။ အရင္ ကားေခ်ာင္ေနၾကအခ်ိန္မွာေတာင္ ကားက က်ပ္သပ္ေနတာပဲ။ အိမ္ကို ျပန္ခ်င္ တဲ့အတြက္ မရရတဲ့နည္းနဲ႔ စီးခဲ့ရပါတယ္။ ကားဂိတ္မွာလဲ ကားေစာင့္ေနတဲ့သူေတြ အ မ်ားႀကီးက်န္ေနခဲ့ေသးတယ္''ဟု ခရီးသြား ျပည္သူတစ္ဦးျဖစ္သူ ေဒၚရတနာက ေျပာ ၾကားသည္။
သန္ျမန္သူ ၇၉ ယာဥ္ေမာင္းတစ္ဦးက ''အရင္က အမႈတစ္ခုဖမ္းရင္ ဒဏ္ေငြအနည္း ဆံုး က်ပ္ ၁၅ဝဝ ေပးရတယ္။ မွတ္တိုင္မရပ္ တာတို႔၊ တျခားအရာေတြေရာေပါ့။ အခုက က်ပ္ ၃ဝဝဝဝ ျဖစ္သြားၿပီလို႔ေျပာတယ္။ ယာဥ္ ေမာင္း၊ စပယ္ယာႏွစ္ေယာက္ လုပ္အားခကို တစ္ေနကုန္ အသည္းအသန္ရွာတာေတာင္ ၃ဝဝဝဝ မျပည့္ဘူး။ ကားေတြကလဲက်ပ္ၿပီး အရင္လိုခရီးတြင္တာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကားကို ရပ္ထားလိုက္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ယာဥ္လိုင္းက ခန္႔မွန္းေျခ တစ္ဝက္နီးပါး ေလာက္ မထြက္ဘူး။ တျခားယာဥ္လိုင္းေတြမွာ လဲ မထြက္ၾကတာရွိတယ္''ဟု ေျပာသည္။
ဒဏ္ေၾကးေငြမ်ား ျမင့္တက္သြားသည္ ဟုဆိုကာ ယာဥ္လိုင္းမ်ားမွ ယာဥ္အခ်ဳိ႕ရပ္နား ထားေသာ္လည္း ယင္းဒဏ္ေၾကးေငြအသစ္ အား လတ္တေလာတြင္ ေပးေဆာင္ရသူမရွိ ေသးေၾကာင္း မထသ(ဗဟို)မွ တာဝန္ရွိသူတစ္ ဦးက ေျပာသည္။
''အခု အသစ္ထြက္တဲ့ဥပေဒက ၁၉၆၄ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ဥပေဒကိုျပင္ဆင္ၿပီး အသစ္ ထြက္လာတာဆိုေပမယ့္ နည္းဥပေဒေတာ့ မထြက္ေသးပါဘူး။ ဒီဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔ တင္ျပထားတာရွိပါတယ္။ ေသ ေသခ်ာခ်ာမသိေသးေတာ့ ေျပာလိုက္ရင္ တစ္ခုခုမွားသြားမွာစိုးတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေသခ်ာ တာက ဒီဒဏ္ေငြသစ္ကို ေပးေဆာင္တဲ့သူမရွိ ေသးပါဘူး။ တခ်ဳိ႕ကလဲ သြားေဆာင္တယ္ ၃ဝဝဝဝ လို႕ေျပာလို႔ မေဆာင္ဘဲ ျပန္လာတဲ့ သူလဲ ရွိတယ္။ အခုအေျခအေနက နည္း နည္း႐ႈပ္ေထြးေနတယ္။ ေသခ်ာရင္ ကြၽန္ေတာ္ တို႕ေျပာပါမယ္''ဟု မထသ(ဗဟို)မွ တာဝန္ရွိ သူက ေျပာၾကားသည္။
၂ဝ၁၅ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ဥပေဒသစ္ကို စက္တင္ဘာ ၇ရက္က ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ ေတာ္မွ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
၄၈ ယာဥ္လိုင္းပိုင္ရွင္တစ္ဦးက ''ကြၽန္ ေတာ္တို႕ယာဥ္လိုင္းမွာက ခရီးစဥ္ငါးခုရွိတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တစ္ဦးတည္း ေျပးဆြဲတဲ့ ခရီးစဥ္ လိုင္းက အစီးေရ အနည္းငယ္နားပါတယ္။ က်န္ေလးလိုင္းမွာ ႏွစ္လိုင္းက တစ္စီး၊ ႏွစ္စီး ထြက္တယ္။ က်န္ႏွစ္လိုင္းကလဲ အနည္းငယ္ ထြက္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ရပ္နားခိုင္းတာမဟုတ္ပါဘူး။ ယာဥ္လုပ္သား ေတြက သူတို႔အတြက္အဆင္မေျပလို႔ မထြက္ ၾကတာပါ။ ယာဥ္လုပ္သားမရွိရင္ေတာ့ ဒီ ယာဥ္ေတြက ရပ္ထားရတာေပါ့''ဟု ေျပာ သည္။
ယင္းသို႔ ယာဥ္လိုင္းမ်ား ဆႏၵျပသည့္သ ေဘာျဖင့္ ရပ္နားထားမႈကို သတင္းစာဆရာ တစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုေဇယ်သူက ''စည္းကမ္း ေဖာက္တဲ့လိုင္းကားေတြကို နဂိုကဒဏ္ေၾကး ၁၅ဝဝ ကေန ဒဏ္ေၾကး ၃ဝဝဝဝ ခ်လိုက္လို႔ ဆႏၵျပတဲ့အေနနဲ႔ ကားေတြမထြက္ၾကဘူးတဲ့။ လိုင္းကားေတြ စည္းကမ္းပ်က္လို႔ ကားလမ္း ေတြပိတ္သင့္တာထက္ ပိုပိတ္၊ ယာဥ္အႏၲရာယ္ ေတြျဖစ္ၿပီး အျပစ္မဲ့လူေတြ ေသေက်ဒဏ္ရာရ ၾကျဖစ္ေနတာကိုကာကြယ္ဖုိ႔ ဒဏ္ေၾကး ၃ဝဝဝဝ ႐ိုက္တာ ကြၽန္ေတာ့္အျမင္အရ နည္း ေတာင္နည္းပါတယ္။ အျပစ္တင္ခ်င္းတင္ရင္ ဘာမဟုတ္တဲ့ဒဏ္ေၾကး ၁၅ဝဝ ႀကီး ခုမွျပင္ ရတာကိုသာ အျပစ္တင္ရမွာ။ ဆႏၵျပၾကတာက ၁၅ဝဝ နဲ႔ဆို စည္းကမ္းေဖာက္ရတာတန္တယ္။ ၃ဝဝဝဝ ဆို မကိုက္ေတာ့ဘူးဆိုတဲ့အေပါက္ မ်ဳိး။ ဒီအတုိင္းဆို သူတို႔ဆႏၵျပတာကိုၾကည့္ရင္ ဒီ ၃ဝဝဝဝ ဒဏ္ေၾကးဟာ ထိေရာက္လို႔ပဲ။ ၃ဝဝဝဝ အစား ၃ဝဝဝဝ ထက္ေလ်ာ့တဲ့ လာဘ္ထုိးလို႔မရမွန္းလဲ သေဘာေပါက္ၾကလို႔ ျဖစ္မယ္။ ဒီကိစၥကို ေကာင္းေကာင္းကိုင္တြယ္ ႏုိင္ဖုိ႔ လိုပါတယ္''ဟု သူ၏လူမႈစာမ်က္ႏွာတြင္ ေရးသားထားသည္။
ယင္းသုိ႔ ယာဥ္လိုင္းမ်ား ရပ္နားထားမႈ ေၾကာင့္ ခရီးသြားျပည္သူမ်ားမွာလည္း ျပႆနာ မ်ားႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရေၾကာင္း သိရသည္။
ခရီးသည္တစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးမ်ဳိးလိႈင္က ''ကားက မရိွဘူးမဟုတ္ဘူး၊ လာပါတယ္။ နည္းသြားတယ္၊ က်ဲသြားတာေပါ့။ ေနာက္ လူက်ပ္သြားတာေပါ့ေလ။ နဂိုကလမ္းေတြ က်ပ္ေနရတဲ့အထဲမွာ လိုင္းကားနည္းေတာ့ ခရီးသည္က ပိုၿပီးမ်ားသြားေတာ့ လူပိုက်ပ္ သြားတယ္။ လမ္းကလဲပိတ္ေနေတာ့ အဲဒီကား ထဲမွာရိွေနတဲ့ ျပည္သူေတြရဲ႕အေျခအေနကို သာ စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ဗ်ာ။ လိုင္းကားေတြ စည္းကမ္းနဲ႔ေမာင္းမယ္ဆိုရင္ ဒီျပႆနာျဖစ္ စရာမလိုေတာ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ ရဲေတြဘက္ကလဲ အမႈမျပည့္ေသးလို႔ ဖမ္းတာမ်ဳိးေတြ မရိွသင့္ ေတာ့ဘူးေလ''ဟု သံုုးသပ္ေျပာသည္။
အေနာက္ပိုင္းခ႐ိုင္ ၁ဝ၂ ယာဥ္လိုင္းမွ ယာဥ္ေမာင္း ကိုေမာင္ေမာင္ေ႒းက ''ကြၽန္ ေတာ္တို႔ တစ္ေန႔စာေမာင္းေၾကးေတာင္ ၃ဝဝဝဝ ဘယ္လိုမွမရပါဘူး။ တခ်ဳိ႕မီးပြိဳင့္ ပ်က္ေနတာေတြမွာ ယာဥ္ထိန္းမရွိတဲ့အတြက္ နားလည္မႈနဲ႔ ကိုယ့္ဘာသာလမ္းေၾကာင္းရွင္း ေမာင္းရတယ္။ မွတ္တိုင္ေတြမွာလဲ ေစ်းသည္ ေတြ၊ တစ္ခါတေလ ကားအေသးေတြက ရပ္ေနတဲ့အခါ မွတ္တိုင္မွာ ရပ္ဖို႔ေစာင့္ေနလို႔ မရဘူး။ ခရီးသည္ကလဲ ဆင္းခ်င္ၿပီ။ ကား သမားေတြပဲ အေျပာခံရတယ္။ မွတ္တိုင္ေနရာ မဟုတ္ဘဲ ရပ္လိုက္တယ္။ အဲဒီလိုႀကံဳတဲ့အခ်ိန္ မွာ ယာဥ္ထိန္းရဲေရာက္လာၿပီး ဖမ္းဆီးအေရး ယူရင္ အရင္ကျပႆနာမရွိဘူး။ အခုဒဏ္ ေၾကးဆို အခက္အခဲအမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ဒါ့ ေၾကာင့္ ဘယ္လိုညႇိႏိႈင္းမႈေတြ လုပ္မလဲဆို တာ ေစာင့္ၾကည့္ေနပါတယ္''ဟု ေျပာၾကား သည္။
၄၈ ယာဥ္လိုင္းပိုင္ရွင္တစ္ဦးျဖစ္သူ ကို တ႐ုတ္ကေလးက ''ဒီဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကန္႔ကြက္စရာမရွိပါဘူး။ ဒီဥပေဒကို အ တည္မျပဳခင္ကတည္းက ႏိုင္ငံပိုင္သတင္း စာထဲမွာ အႀကံျပဳႏိုင္ဖို႔ေဖာ္ျပၿပီးမွ ဒီလမွာ အတည္ျပဳခဲ့တာ။ ဒီဥပေဒကို မကန္႔ကြက္ လိုဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒီဥပေဒနဲ႔ညီမွ်တဲ့ လမ္းမႀကီး ဥပေဒေတြ ေဆာင္ရြက္သင့္တယ္။ အခုလို ျဖစ္လာရတာေတြက ဒဏ္ေငြေၾကာင့္ မဟုတ္ ဘူး။ ဥပေဒမခိုင္မာမႈေၾကာင့္ျဖစ္တာ။ အရင္ ကလဲ ဥပေဒေတြထုတ္ခဲ့တယ္။ ေကာင္းႏိုးရာ ရာေတြထုတ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႕အ ေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ေနရာမွာ မထိေရာက္ ဘူး။ ဒီေတာ့ အဆင္မေျပေတာ့ ဥပေဒေတြ ထပ္ထပ္တိုးလာတဲ့သေဘာပဲ။ ဒီဥပေဒေတြ ထုတ္ၿပီးရင္ ဥပေဒကို ထိထိေရာက္ေရာက္အ ေကာင္အထည္ေဖာ္ပါ။ ဥပေဒေတာ့ ထုတ္ တယ္၊ ထိထိေရာက္ေရာက္ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ဘူး။ ေျမျပင္အေျခအေနနဲ႔ မကိုက္ညီ ဘူးဆိုရင္ေတာ့ ဒီဥပေဒက ဘယ္သူမွမေလး စားဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ ေနာက္ပိုင္းက် ဒီျပစ္ဒဏ္ေတြ က ေရွ႕ေလွ်ာက္ ျမင့္သြားဖို႔ပဲရွိတယ္။ ယာဥ္ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးကို ၁ဝစုႏွစ္ ႏွစ္ခု ေလာက္လုပ္တာ အခုထိေအာင္ျမင္တယ္လို႔ ေျပာလို႔မရဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဥပေဒေတြကို ခ် မွတ္ၿပီဆိုရင္ တကယ္လဲ ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ေစခ်င္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ဥပေဒနဲ႔ ပတ္ သက္တဲ့အပိုင္းမွာလဲ လမ္းမႀကီးဥပေဒေတြကို ညီၫြတ္ေအာင္ လုပ္ေစခ်င္တယ္။ ဥပမာ- မွတ္တိုင္မေရာက္ဖမ္းတယ္။ ဒဏ္ေငြေဆာင္ ရတယ္။ ဒါက သဘာဝက်တယ္။ ဒါေပမဲ့ မွတ္တိုင္မွာ ေစ်းသည္ရွိတယ္၊ ဆိုက္ကားဂိတ္ ရွိတယ္။ ဆိုင္ကယ္ကယ္ရီဂိတ္ရွိတယ္။ ဒါေတြ ကို အမွန္က ရွင္းေပးရမယ္။ ဒါေတြကို ရွင္း မေပးဘဲ မွတ္တိုင္စနစ္တက်မရပ္ရင္ဖမ္းမယ္ ဆိုရင္ ဒီယာဥ္လုပ္သားက ဒီဥပေဒကို ဘယ္ ေတာ့မွ မေလးစားဘူး။ ဥပေဒကိုထုတ္ၿပီးရင္ ထိထိေရာက္ေရာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ပါ။ ေနာက္ၿပီး သတင္းရင္းျမစ္ကို ပြင့္လင္းျမင္ သာစြာခ်ျပသင့္တယ္။ အခုျဖစ္ေနတာေတြက ဆႏၵျပေနတာ မဟုတ္ဘူး။ ဒီယာဥ္လုပ္သား ေတြသည္ သူတို႔ ဒီလုပ္ငန္းကိုလုပ္လို႔ သူတို႔ ဘယ္လိုမွမရပ္တည္ႏိုင္ဘူး။ ဒီလုပ္ငန္းကိုစြန္႔ ခြာတယ္။ သူတို႔ဝင္ေငြနဲ႔ ဒီဒဏ္ေငြ ၃ဝဝဝဝ၊ ၅ဝဝဝဝ ေတြ မေဆာင္ႏိုင္ၾကဘူး။
''ေနာက္ၿပီး ဒီလိုဥပေဒေတြျမင့္လာေလ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူေတြျမင့္လာေလ။ ဒီလိုေတြ ျဖစ္လာတဲ့အခါ သူတို႔ဒီလုပ္ငန္းမွာမရပ္တည္ ႏိုင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလုပ္ငန္းကိုစြန္႔ခြာတဲ့သ ေဘာပဲ။ ေနာက္ၿပီး သတင္းရင္းျမစ္အေနနဲ႔ ေျပာရင္ မထသက အခုထိ ဝင္စာမရေသးဘူး။ ဥပေဒေတာ့ထုတ္လိုက္ၿပီ။ တကယ္ဖမ္းေနတာ က နည္းဥပေဒနဲ႔ဖမ္းေနတာ။ ဒီဥပေဒသစ္က နည္းဥပေဒမထြက္ေသးဘူး။ လက္ရွိ မွတ္တိုင္ မေရာက္၊ စနစ္တက်မရပ္၊ ေဘးတံခါးဖြင့္ဆိုတာ မ်ိဳးေတြက နည္းဥပေဒမွာ အေသးစိတ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုထိ ဌာနဆိုင္ရာေတြကို တရားဝင္ စာမေရာက္ေသးတဲ့အတြက္ တရား႐ံုးက ဘယ္ လိုဒဏ္တပ္ရမယ္မသိသလို၊ ယာဥ္ထိန္းေတြ အေနနဲ႔လဲ ဘယ္လိုဖမ္းရမွန္းမသိဘူး။ ကား သမားေတြကလဲ ဘယ္လို ေဆာင္ရမွန္းမသိဘူး။ မထသ(ၿမိဳ႕တြင္း)ကလဲ ဘာမွမေျပာတတ္ဘူး။ ၁၉၆၄ ဥပေဒဆိုတာကလဲ ဒီဥပေဒထြက္တဲ့ ေန႔ကစၿပီး အလိုအေလ်ာက္ ပ်က္ျပယ္တယ္ လို႔ စာမွာပါၿပီးသား။ ဒါကို ၁၉၆၄ ဥပေဒနဲ႔ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္အေရးယူလို႔လဲမရဘူး။ ဌာ နဆိုင္ရာေတြလဲ စာမေရာက္ဘူး။ တိတိက်က် လဲခ်မျပဘူး။ သူတို႔လဲ ဘာမွမေျပာတတ္ဘူး။ ဒီေတာ့ သို႔ေလာသို႔ေလာနဲ႔ ေကာလာဟလေတြ ထြက္ၿပီး ယာဥ္ေတြကမထြက္ေတာ့တဲ့သေဘာ ပဲ။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးလုပ္ငန္းဆိုတာ တိုင္း ျပည္ရဲ႕ စီးပြားေရးတစ္စိတ္တစ္ပိုင္းမွာလဲပါ တယ္။ ယာဥ္ေၾကာေတြပိတ္ဆို႔ၿပီး ေက်ာင္းသား ေတြ၊ အလုပ္သမားေတြၾကန္႔ၾကာၿပီး စီးပြားေရး လူမႈေရးေတြထိခိုက္ခ်ိန္မွာ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ ေရးစနစ္က ဒီလိုပဲ ရက္ရွည္ထပ္ၿပီး႐ႈပ္ေထြးေန မယ္ဆိုရင္ နစ္နာမႈေတြအမ်ားႀကီးရွိလာမယ္။ တစ္ဖက္မွာလဲ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနအရလဲ မေကာင္းတဲ့လကၡဏာေတြျဖစ္တယ္။ တာဝန္ ရွိသူေတြအေနနဲ႔ သတင္းေတြကို တိတိက်က် ရွင္းရွင္း လင္းလင္းခ်ျပသင့္ပါၿပီ။ ဒီကိစၥေတြ ကို လတ္တေလာေျဖရွင္းဖို႔က ဘယ္ဥပေဒ၊ ဘယ္ပုဒ္မ၊ ဘယ္ျပစ္ဒဏ္ေတြက ဘယ္လိုပါ ဆိုတာကို ဌာနဆိုင္ရာေတြကိုေရာ၊ ယာဥ္လုပ္ သားေတြကိုေရာ နားလည္ေအာင္ မီဒီယာ ေတြက ေနျဖစ္ျဖစ္ ႏိုင္ငံေတာ္က ေၾကညာမႈ လုပ္သင့္ပါတယ္။ ဒါဆို ေကာလာဟလေတြလဲ ၿငိမ္သြားမယ္''ဟု ဒီမိုကေရစီတူေဒးသို႔ ေျပာသည္။
ကိုတ႐ုတ္ကေလးကဆက္လက္၍ ''ေရ ရွည္ဆိုရင္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ေျပာခဲ့သလို ဥပေဒ နဲ႔ညီမွ်တဲ့ လမ္းမႀကီးဥပေဒေတြကို ထိထိေရာက္ ေရာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမယ္။ ဒါဆို ဒီေန႔ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈေတြ အထိ အဆင္ေျပႏိုင္ပါတယ္။ ဒီဥပေဒက ယ ခင္ဥပေဒေတြလိုပဲ ထိထိေရာက္ေရာက္ အ ေကာင္အထည္မေဖာ္ႏိုင္ရင္ ေနာင္အနာဂတ္ မွာ ငါးေသာင္းကေန ငါးသိန္း၊ သိန္းငါးဆယ္ ျဖစ္သြားမွာပါ။ စာရြက္ေပၚကဥပေဒျဖစ္သြားမွာ ပါ။ ေနာက္ၿပီး ဒဏ္ေငြေဆာင္တဲ့အပိုင္းမွာလဲ ၅၂ လမ္း႐ံုးကေန ပုဒ္မကိုယူ တရား႐ုံးကိုသြား ဒဏ္ေငြေဆာင္ၿပီးမွ ေျပစာယူၿပီး ၅၂ ႐ံုးျပန္လာ ရတာ။ အခ်ိန္ေတြလဲကုန္ပါတယ္။ ႐ံုးကိစၥေတြ နဲ႔ အခ်ိန္ကုန္ၿပီး ေန႔ခ်င္းမၿပီးျပတ္တာေတြရွိ တယ္။ အဲဒီအခါ အျမန္ေၾကးလို႔ေခၚတဲ့ အရာ ေတြလဲရွိလာတယ္။ ဒါကို သညန ်အသစ ်နမလငခန လိုမ်ိဳးလုပ္ၿပီး လာဘ္ေပးလာဘ္ယူေတြပေပ်ာက္ ေအာင္ လုပ္ႏိုင္ရင္ေကာင္းမယ္။ ေနာက္ၿပီး ဒီစနစ္ေတြ ဒီလိုေပၚထြက္လာမွာကို မလိုလား တဲ့သူေတြကလဲ ေကာလာဟလေတြျဖန္႔တယ္ လို႔ယူဆတယ္။ အခု ဒီဥပေဒကလဲ ခိုင္ခိုင္မာမာ မွ်မွ်တတရွိတယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ ေတြ႕အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏိုင္တဲ့ ေနာက္ပိုင္း ျပႆနာေတြတက္တာကေတာ့ ဆယ္စုႏွစ္ႏွစ္ ခုေလာက္ရွိပါၿပီ။ ေနာက္ၿပီး ယာဥ္ထိန္းအင္အား ေတြ နည္းေနပါတယ္။ သူတို႔ကနည္းေနပါတယ္ လို႔ တရားဝင္ေၾကညာတယ္။ ဒါေပမဲ့ လုပ္ ေဆာင္မႈမရွိဘူး။ အခု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က ယာဥ္ေၾကာ ေတြဟာ တကယ္ရွင္းရင္ ရွင္းလို႔ရတဲ့အေနအ ထားမွာ ရွိပါေသးတယ္။ ဒီဥပေဒ၊ ဒီဒဏ္ေၾကး ေတြကေတာ့ မေျပာင္းလဲေတာ့ဘူး တစ္ဖက္ ကလဲ ေျဖရွင္းမႈေတြ ဘာမွမလုပ္ေပးႏိုင္ဘူးဆို ရင္ ယာဥ္လုပ္သားေတြက ဒီလုပ္ငန္းကို စြန္႔ ခြာမွာပဲ။ အဲဒီအခါ ယာဥ္လုပ္သားမရွိရင္ ကား ေတြကလဲ ရပ္ထားရမွာပဲ။ ေနာက္ဆံုး ခရီးသြား ျပည္သူေတြကပဲ အက်ိဳးသက္ေရာက္ခံစားရမွာ ပါ။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းမေကာင္း တာက တိုင္းျပည္စီးပြားေရးမေကာင္းတာပဲ။တိုင္းျပည္စီးပြားေရးေကာင္းဖို႔နဲ႔ ခရီးသြားျပည္ သူေတြအဆင္ေျပဖို႔က အစိုးရမွာပဲ တာဝန္ရွိ တယ္။ အစိုးရက တာဝန္ယူရလိမ့္မယ္''ဟု ဆုိသည္။
၁ဝ၂(အထူး)ယာဥ္ပိုင္ရွင္တစ္ဦးက ''ဒီ ေန႔ ကြၽန္မအိမ္က လိုင္းကားသံုးစီးမွာ ႏွစ္စီး မထြက္ဘူး။ ယာဥ္ေမာင္းေတြက အဆင္မေျပ ႏိုင္ဘူးဆိုၿပီး ကားအပ္သြားတယ္။ တစ္စီးပဲ ထြက္ရတယ္။ လိုက္ၿပီးေလ့လာၾကည့္ေတာ့ ဘတ္စ္ကားေတြ အသြားအလာနည္းၿပီး လမ္း ေတြရွင္းေနတာေတြ႕ရတယ္။ အခု အေရးယူ မႈေတြက ဘယ္လိုလဲဆိုတာကို ရွင္းရွင္းလင္း လင္းမသိရတဲ့အတြက္ နားမလည္ဘူး'' ဟု ေျပာသည္။
ဗႏၶဳလသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးလုပ္ငန္း မန္ေနးဂ်င္းဒါ႐ိုက္တာ ဦးမ်ိဳးျမင့္က ''ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ပါရမီကားေတြအကုန္ထြက္တယ္။ မထြက္ ဘဲမေနရဘူးလို႔ ၫႊန္ၾကားထားတယ္။ ျပႆနာ ျဖစ္လာရင္ ရွင္းေပးမယ္။ ထြက္ပါလို႔ေျပာထား တယ္။ ပါရမီဘတ္စ္ကား အကုန္ထြက္တယ္။ ျပင္တဲ့ကားနဲ႔ ေက်ာင္းႀကိဳပို႔ကားေတြကလြဲၿပီး လိုင္းကား ၃ဝ၁ စီးထြက္ပါတယ္။ ယာဥ္ရပ္နား တဲ့အထဲ ပါရမီကားေတြလံုးဝမပါဘူး'' ဟု ေျပာ ၾကားသည္။
မထသ(ဗဟို)ဥကၠ႒ ဦးလွေအာင္က ''ဥပ ေဒက ျပ႒ာန္းၿပီးျဖစ္လို႔ ဒီကိစၥကအတည္ျဖစ္ ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ မထြက္တဲ့ယာဥ္ ေတြကိုအေရးယူလို႔မရပါဘူး။ ပိုင္ရွင္ကလဲ လုပ္သားမရွိရင္ ထြက္လို႕မရဘူး။ ယာဥ္လုပ္ သားကလဲ သူ႔မွာ လိုအပ္တဲ့အခ်က္အလက္ (ဥပမာ-လိုင္စင္)မရွိတာမ်ိဳးနဲ႔ဆြဲရင္ စစ္ေဆး ေတြ႕ရွိလို႔ ဒီဒဏ္ေၾကးေတြနဲ႔ အေရးယူခံရမွာ စိုးလို႔ မထြက္ရဲၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ အခုေတာ့ ထြက္တဲ့ယာဥ္ေတြကို လိုင္းေတြမွ်ၿပီးဆြဲေပးဖို႔ ေျပာထားပါတယ္။ ဒီကိစၥေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေတာ့လဲ တာဝန္ရွိသူေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးမႈေတြျပဳ လုပ္ဖို႔ စီစဥ္ေနပါတယ္''ဟု ေျပာၾကားသည္။
၁ဝ၇ ယာဥ္ေမာင္းတစ္ဦးက ''တရားဝင္ ထုတ္ျပန္တာေတာ့မဟုတ္ဘူး။ သတင္းစာေတြ ထဲမွာလဲ မပါေသးဘူး။ စပယ္ယာလိုင္စင္ ျပန္ ေရြးမယ္ဆိုရင္ က်ပ္ ၃ဝဝဝဝ၊ ယာဥ္ေမာင္း လိုင္စင္ျပန္ေရြးမယ္ဆို က်ပ္ ၅ဝဝဝဝ အဲဒီလို ေကာက္မယ္ဆိုလို႕ ကားသမားေတြက မထြက္ ရဲဘူး။ ၄၈၊ ၁ဝ၂၊ ၁၅၇၊ ၇၉ တို႔ မထြက္ ၾက ဘူး။ ထြက္လဲ ႏွစ္စီး၊ သုံးစီးပဲ။ အသိမ္းခံရရင္ မ နည္းဘူး၊ ျပန္ေရြးရမွာ။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ မထြက္ ၾကဘူး''ဟု ေျပာၾကားသည္။ ။
_____DemocracyToday သတင္းစာ
**********************************************************
ခရီးစဥ္ေျပးဆြဲမႈရပ္နားထားသည့္ယာဥ္မ်ားကို စက္တင္ဘာ ၁၆ ရက္က ေတြ႕ရစဥ္ ႏွင့္ ဘတ္စ္ကားေစာင့္ေနၾကေသာ ခရီးသြားျပည္သူမ်ားကို ေတြ႕ရစဥ္။ ဓာတ္ပံု-မင္းမင္း
0 comments:
Post a Comment
မွတ္ခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပရန္ ခဏေလးေစာင့္ၾကပါ။